Monday, July 14, 2014

Selendang 2 Meter

' Dua meter?' mulut Sarah sudah terlopong. Bulat. Rasa ringan betul tangan Alia mahu tampar rakan serumahnya itu namun dibiarkan sahaja. Dia ada misi yang lebih penting. Selendang di kepala warna merah jingga dan biru air laut perlu dililit dengan teliti.

' Panjangnya...' Sarah sudah separa berbaring di atas katil alia. Perlukah diberi sedikit pengenalan bahawa Sarah dan Alia merupakan rakan sejak sekolah menengah dan kini sudah menginjak alam pengajian tinggi? Mungkin tidak begitu relevan.

Sarah memerhati setiap gerak geri Alia dengan sungguh-sungguh. Alia pula kusyuk melilitkan selendang; sekejap ditarik ke kiri, sekejap pula ke kanan. Sesekali Alia akan ternganga untuk memastikan selendang sedang elok dengan wajahnya.

' Jom!,' Alia mengenakan jarum peniti sebagai melengkapkan pemakaian selendang.

' Eh sekejapnya?' Sarah seakan tersedar daripada lamunan.

' Dah tu, nak suruh aku pakai berapa lama?'

' Yelah, 2 meter kot. Tak sangka boleh siap cepat,' Sarah bangkit membetulkan tudung bawal berwarna jingga yang dikenakan dengan kemeja putih.

' Mesti belajar dari tutorial Youtube, kan?' Sarah meneka.

Alia berpaling mengadap Sarah sambil tersenyum sinis. ' Kau bergurau ke apa? Kat universiti pun susah nak siapkan tutorial, ini pula nak harapkan aku tengok tutorial kat Youtube.'

' Baiklah..' Sarah bangkit dari katil. ' Jomlah.'

No comments: