Saturday, February 15, 2014

Dia: Di Tepi Lif (2)

Seperti hari-hari biasa, dia bersandar gaya santai di tepi lif. Dengan buku di tangan, dia tenggelam dalam pembacaan sendiri; bukan seperti perempuan lain. Sebelah kaki disilangkan, bahu kanan menghimpit dinding lif. Senyuman yang sentiasa bersedia untuk muncul sentiasa bergayut dengan hati-hati di pinggir bibir.

Pali betulkan beg di bahu kanan yang menyorok. Si dia di depan mata yang masih belum tahu namanya nampak lain hari ini. Selalunya, tiada kaca mata di hidung si genit itu tetapi tidak hari ini. Sepanjang Pali memerhatikan dia, ini kali pertama dilihat perempuan ini berkaca mata.

Sejenak, si dia yang tidak bernama mengangkat muka, seolah mencari sesuatu. Maka, terlihatlah mata si gadis yang tidak bernama nampak sedikit sembab. Lingkaran hitam di bawah matanya pun nampak lebih jelas daripada biasa.

Akal Pali ingin angkat kaki, berdiri di sebelah si dia bertudung merah gelap dan bertanya tetapi hati Pali dihimpit rasa ragu.

' Bagaimana kalau dia rasa aku menakutkan dan terus elakkan diri daripada aku?' Pali bertanya sendiri sambil mata tidak lepas memandang si dia.

TING! ' Excuse me!' dan seseorang menolak Pali, menyebabkan dia tertinggal di belakang. Si dia sudah lama melangkah jauh ke dalam lif. Pali cuma mampu memandang.

No comments: