Wednesday, February 29, 2012

Review: A Man On Ledge

Nota: saya memang beri review stok tak makan saman. Anda telah diingatkan.

Aku memang rindu cerita gaya-gaya Ocean's Eleven. Witty dan comel gaya penjahat gaya penjahat comel. Redundancy di situ tapi saya peduli hapa.

Bukan senang mahu duduk di birai tingkap tingkat 21 selama lebih daripada sejam. Sudahlah tidak memasal je jalan kene tutup segala sebab ada orang bak bunuh diri. Memang menaikkan darah para peniaga tetapi boleh memberikan hiburan kepada para penduduk berhampiran. Yeah, who doesn't like a good crowd.

Permulaan cerita yang menarik simpati. Tetapi yang spoilnya aku dah baca pula review yang mengatakan ada konspirasi di sebalik semua itu. Deng deng.

Di mana kita tadi? Ya, ceritanya sedih. Banduan yang hanya dibenarkan keluar semasa ayahnya telah meninggal dunia. Bergari dengan uniform penjara berwarna oren. Syahdu hoi.

Pergaduhan adik-beradik itu pasti ada. Tidak terkecuali yang ini. Lalu mereka adik-beradik pun bergaduh di tanah perkuburan waktu kubur ayah mereka masih belum mampat (maklum, omputih).

One thing led to another and soon he became an escaped bandit. Cuma, kenapa dia perlu ambil masa lebih daripada setengah jam untuk sedangkan dia boleh lompat sahaja untuk bunuh diri? Itupun kalau dia benar-benar ingin terjun.

Soalnya, mengapa dia tidak ingin terjun?

Kunci pada persoalan ini ada pada quote ' I want to exit the way i enter - innocent'.

Ada sesuatu yang ingin dibuktikan. Semuana berkait raat. Jangan gatallah nak pergi toilet waktu movie ini semua. Memang sajalah. Kosongkan tangki dul baru masuk wayang. Dan sedut air perlahan-lahan, bukan sekali harung. Eh banyak pula tips nak minum makan bagai. Review ke apa bende.

Baiklah. Aku suka jalan ceritanya. Aku suka gaya cerita ini bergerak. Comel je. Dan bijak. Disebabkan itu, aku beri empat pau ayam.

Disebabkan perut kembung begini, eloklah kita pergi baring dan tidur.


Sent from my iPad

No comments: