Wednesday, October 31, 2012

Kebergantungan Teknologi

saya sudah jadi ketagih pada teknologi. dulu, tidak boleh tinggal telefon sebab takut nanti ada panggilan. sekarang, takut mahu tinggal telefon kerana kehidupan sudah sebati dengan telefon. biar saya jelaskan.

sejak akhir-akhir ini sudah tidak pandai pergi berbelanja sendiri. mesti ada orang yang meneman. kalau tidak kawan, mesti kawan-kawan dan ia untuk keperluan sekecil-kecil alam hingga ke barang bersaiz jumbo. wajib minta pendapat kawan, entah kenapa. padahal, kadang-kadnag nak beli tudung sehelai sahaja.

kisahnya, beberapa hari yang lepas pergi tengok-tengok barang seorang diri. niat di hati memanglah nak beli sesuatu tetapi sudah jadi kurang yakin tanpa sesiapa beri sebarang maklumbalas. maka, di sinilah terbukti kebergantungan teknologi.

acu kain sikit kat kepala, tangkap gambar, whatsapp. nampak baju lawa sikit, capture dan whatsapp. sanggup tunggu sampai ada komentar. selagi telefon senyap, sanggup pusing-pusing buat benda lain dulu. sekejap-sekejap belek telefon, tak boleh berenggang langsung. kalau boleh semua tempat nak usung telefon. rasanya kalau tak bawa telefon hari tu, memang akhirnya tak beli apa-apa.

ingatkan sudah berlalu zaman penjajah. rupanya, dijajah teknologi pula. -_____-

2 comments:

Ze_Mhis said...

lepas ni kita akan pastikan kita reply sederas mungkin bila awak wasak kita. Pasti!

Unknown said...

Jgn berjanji ketika sedang gembira. Eh.