Wednesday, May 12, 2010

orang sentiasa tahu apa yang terbaik untuk kita tapi dia tak pernah tahu apa yang sebenarnya perlu dia buat. kerana itulah kita memang akan mempunyai sangat ramai tukang nasihat tak bergaji; beri nasihat bila kita tak perlukan pun. minta pun tidak tiba-tiba terasa nak jadi kaunselor.

baguslah kalau ada orang begitu risau sekali kalau kau ambik PTPTN. risau sehingga dia annoy kau sebab kau dah nak masuk Uni pun time tu. kalau dia risau, baguslah. make sure la PTPTN yang dia pinjam tu dia bayar balik.

bagus juga kalau dia risau course yang kau ambik tu susah dan mengikut kata dia, banyak saingan. pelik juga aku, yang berkata ni datang dari mana? dari mana dia dapat teori sesiapa yang belajar akaun pasti akan jadi akauntan, yang berlajar undang-undang pasti akan jadi peguam?

ini bukan zaman 40-an lagi. if you want that thing to happen, it will happen. on one condition; you make it happen. malas nak buat poll berapa ramai budak IT tak end up buat IT langsung pun. konon terjamin masa depan last-last buat benda lain.

jadi sepupu, orang boleh cakap apa dia nak. ko tak payah risau la. bende ni semua ko akan lalui dan kalau ko berjaya lalui, tahniah! sebab kau sudahpun jadi lebih kuat.

baguslah kalau ada orang risau sangat kapasitor.net dan facebook membuang masa. tapi make sure la orang yang bercakap tu pun tak membuang masa, contohnya belajar siang malam sampai rupa pun dah jadi panda. dia barangkali lupa yang 'all work makes jack's a dumb boy'. elok la orang tu berkarya dan berfacebook (dengan cara elok) daripada dia pergi bakar tiang telefon di mana-mana.

masih lagi teringat akan kata-kata seorang kawan yang kononnya risau sgt tentang status aku. kerana bersungguh-sungguh menasihatkan aku mencari pasangan, aku berterima kasihlah. tapi sungguh yakin nampaknya dia bahawa jodohnya akan sampai ke tua. masalahnya, kita manusia, tak boleh menentukan. kesian tgk dia sekarang. sekarang, dia pula kata 'eloklah kau tak kawen lagi. nanti jadi macam ni'. hurmm

we define our own successes and we lead our own lives. we can get gold, money and assets but these are bound to be lost. what remains are our beliefs and principles. if we lose our principles, what else is there to define us?

remember, we dictate our own lives.

6 comments:

s.c.h.u.l.t said...

yeah. we rule our lives.

but yet we're affected by words..haih. tapi takpa, saya kuat!!

thanks ucu. muah muah :)

nora ashikin said...

kenapa tadek butang like?? saya nak tekan sejuta kali. :D

Khatijah Hamid said...

thanks :))

Unknown said...

syud: mmg la terasa like hellooo...bile org ckp kat saya 'tak boleh dowh. kau kene kawen?'
weih ade aku ckp aku tanak kawen? kau pehal
mmg la terasa tapi jgn la biar makan dlm
kinkin: nnt create sendiri letak kat meja
catt: oke. pasta satu. esok bleh bawak g opis

Clarky Afif said...

hm...
orang lain memang suka menyalak.
tetap dengan apa kamu mahu buat.
aku pun belum tentu end up dalam hotel industry even orang kata industry ni besh.
aku tetap takmo keja!
bhahahaha!!

Unknown said...

clarky: tidak keje adelah cool oke