Sunday, August 29, 2010

mari kita renungkan

pada zaman nabi dahulu, pernah seorang kafir quraisy kencing di dalam masjid. bukan disuruh bunuh, tetapi baginda biarkan habis dahulu (padahal sahabat-sahabat dah ramai yang naik darah). selepas itu, diajarkan cara untuk membersihkan kencing tersebut. 

cuba renungkan kenapa. kalau baginda halau kafir quraisy itu semasa dia sedang setelkan bisnes, tak ke semakin kotor mesjid? kita biarkan dulu kemudian tangani dengan bijak. 

pope benedict pernah melawat masjid-masjid di turki dan jordan. 

islam itu mudah, sentiasa memudahkan. islam itu sendiri berirama dengan salam yang bermaksud selamat. adekah sesuatu yang membawa maksud selamat itu akan menggalakan separation di antara agama (oke saya tau saya mengajar bahasa melayu tapi ni mana sempat nak susun ayat baik-baik punya lagi 3 minit nak tido), adakah sesuatu yg sentiasa mendoakan orang kesejahteraan mereka mengajar untuk menghalau orang lain, makhluk Tuhan? 

quran itu, perkembangannya seiring dengan zaman, tidak jumud. bukankah orang-orang yang membacanya pun sepatutnya tidak jumud juga? 

8 comments:

Bento-Hide said...

apa-apa sahaja berita yang keluar dari media perdana adalah berunsurkan politik walaupun berita hiburan. hahaha..

Unknown said...

aku dah lama tak tgk berita tp aku selalu dituduh katak bawah tempurung oleh atuk aku. jadi aku selalu berpura-pura tgk berita padahal tgh sebarkan bertia sendiri di twitter atau baca the oatmeal.

Bento-Hide said...

aku tengok keadaan la, lagipun tak rugi tak tengok berita kat malaysia ni, kalau tak politik, kira orang mati time raya, serbu pusat spa, buang bayi. pusing2 situ jugak.

paling rare pun bincang nak bawak makanan apa lagi untuk pegi angkasa lepas ni

Unknown said...

sebenarnya, politik itu kotor...

Unknown said...

bento: nantikan kemunculan berita 'perkahwinan angkasawan negara' pulak lps ni ben
mr_rizal: oke penulis tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen yg diberikan oleh pembaca :D

blur12 said...

-likes-

Anonymous said...

itulah tanda-tanda org yg tak berfikir sebelum rage. LOL.

Unknown said...

beselah. sume bende nak dipolitikkan