Sunday, December 04, 2011

Bebel (1)

Nothing makes sense anymore. Dunia ini aku rasa sudah terlalu gila. Yang mencari cinta tidak pernah jumpa (atau sedar) kewujudan cinta. Yang tidak mencari pula seronok-seronok buang/ campak cinta seolah-olah tiada harga.

Yang teringin sangat anak, tak dapat sedangkan di bahagian yang lain, main campak-campak anak. Yang masih masih dikira anak kecil, berlumba-lumba jadi dewasa. Berpakaian macam orang dewasa, berlagak seperti orang dewasa pendek kata semuanya macam orang dewasalah.

Aku jadi putus harap pada dunia ini. Entahlah, aku rasa tak patut aku rasa putus asa tetapi aku rasa hampa.

Dunia yang aku kenal sekarang dah tak sama dengan duia yang aku kenal dulu. Itu, atau aku sebenarnya tidak pernah hidup selama ini.

Aku berjalan dengan sebelah mata tertutup. Ada kesakitan di mana-mana, ada kesengsaraan di mana-mana. Tetapi apakah gunanya kalau aku sekadar melihat tetapi tidak mampu berbuat apa-apa?

Sekarang, aku faham kalau orang cakap mereka depress melihatkan apa yang tak kena dalam dunia. Mungkin di dalam akhbar, kita tak dapat lihat semua ini. Tetapi media sekarang lebih daripada suratkhabar. Apa yang kita tak dapat lihat di Internet?

Itulah sebab kenapa aku memang tak boleh tengok Bersamamu. Aku tak tengok klip budak kecil kene langgar di China ataupun gambar budak perempuan sembelih anak sendiri. Aku memang betul-betul tak boleh.

Nothing makes sense anymore. Aku dah hilang fokus pada apa yang aku cari. Inikah sebab kenapa orang hilang pandangan lalu fokus pada bahan material?


Sent from aipet

No comments: