Sunday, December 22, 2013

Lepas

 Ayu menutup kedua-dua belah mata dengan kejap sambil berpaut kuat pada lengan kerusi. Dapat dirasakan degupan jantung sangat kuat sekali.

Imbas semula:

‘ Aku paling suka waktu kapal terbang mahu naik,” cerita Ayu pada Sani pada suatu hari. Perlu ditekankan bahawa ini berlaku ketika mereka sedang duduk di atas rumput pada jam lima petang pada hari Khamis untuk menambahkan kesan romantik.

‘ Kenapa?’

‘ Sebab aku tahu ia akan bawa aku ke satu destinasi mengikut perancangan aku. Sangat mengujakan. Maksud aku, sepanjang perjalanan itu. Manalah tahu kalau-kalau aku boleh jadi kawan pada orang yang sama-sama ada di dalam perjalanan,’ sambung Ayu sambil tangan cekap mencabut rumput di bawah lutut.

Ouh ya, lupa pula ingin diberitahu bahawa mereka ke taman ini selepas kuliah.

Sani cuma diam sambil tersenyum memandang awan.

‘ Aku paling takut waktu kapal terbang mahu mendarat.’

Kali ini, Sani memalingkan wajah untuk menatap Ayu. ‘ Kenapa? Bukankah sepatutnya teruja sebab sudah sampai ke destinasi?’

‘ Sebab aku takut. Selalunya, pendaratan jarang yang lancar. Pasti ada hentakan walaupun sedikit. Aku jadi cuak,’ tambah Ayu sambil memandang wajah Sani yang sudah dikenali sejak masih berhingus.

Sani hanya diam, membiarkan kesunyian jadi teman bicara mereka berdua.

‘ Ayu, bahu kau kecil.’

Ayu mengerutkan dahi.

‘ Maksud aku; kenapa risau tentang sesuatu yang kau tak boleh kawal? Lagipun, itukan kerja juruterbang. Kerja kau hanya bertenang dan ingat prosedur kecemasan kalau ada apa-apa yang berlaku.’

‘ Hey!’ tangan Ayu cuba singgah di bahu Sani.

‘ Dah kenapa pula? Betulkan apa yang aku cakap?’ Sani bingkas untuk sama-sama duduk.

‘ Kita ini bukan Tuhan. Bukan boleh atur semua.’

Rumput di tangan Ayu yang tinggal sebatang, diperhatikan. Kata-kata Sani itu tentu berkaitan dengan Johan. Johan yang menjanjikan bulan bintang kemudian hilang, lenyap bagai ditelan ruang vakum. Senyap tidak berbunyi.

‘ Macam kita,’ Sani terus memandang ke depan mereka, seolah terlupa di mana dia berada.

‘ Maksud kau?’

‘ Aku cinta kau, Ayu.’

Dan pandangan mata Sani seolah menusuk.

Serentak itu, Ayu kembali ke dalam kapal terbang. Pendaratan tidak terasa kali ini. Dia menghela nafas lega.

‘ Mama, buka mata,’ tangan halus menepuk-nepuk lengan Ayu. Sebelum Ayu buka mata, dia tersenyum dahulu. Dia tahu, bila sahaja dia buka mata, akan ada seorang anak kecil yang seiras wajah Sani akan memandangnya dengan mata bulat, dahi berkerut.

‘ Ya, sayang,’ tangan kecil itu digenggam.

‘ Babah suruh Thaqif jaga mama,’ anak kecil itu memegang tangan Ayu lalu ditekupkan ke pipi.

Takdir. Takdir yang diterima itulah yang membawa mereka ke sini.


Dan syukur, dengan izin Tuhan, sebentar lagi Ayu akan bertemu pelengkap hidupnya yang lagi satu. Sani. 

No comments: