Wednesday, October 15, 2014

Bukan Nama Sebenar: 23


Aidid memerhatikan Omar yang sedang duduk di kerusi. Berkemeja putih dengan seluar panjang, dua butang atas dibuka. Setiap pergerakan teratur dan Omar nampak tenang. Riak wajahnya juga selari.

Alia pula lain halnya. Balu Bahrin itu masih berpakaian kurung hitam, selendang jarang di kepala bersama kaca mata hitam. Sekejap Alia carik tisu di tangan, kemudian beralih pula mengigit kuku dan hujung bibir. Kalau boleh Aidid ingin merayu pada Alia supaya berhenti gigit bibir kerana dia takut kalau-kalau dia mula berfantasi yang bukan-bukan. Lebih-lebih lagi dengan gincu bibir merah Alia.

' Saya ada permintaan,' Aidid membuka bicara. Kedua-duanya berbalas pandang sebelum mata mereka melekat pada Aidid.

' Saya tahu ini agak sensitif tapi saya perlu tahu kehidupan peribadi mangsa.'

Wajah Omar nampak terkejut untuk beberapa saat sebelum kembali tenang. Tubuhnya disandarkan ke kerusi sebelum sebelah tangan di letakkan di bawah dagu. Alia pula tunduk, seolah-olah gelisah.

' Peribadi macam mana, encik?' Omar bertanya.

' Panggil saja Aidid. Saya faham kalau ini berat tetapi saya perlu tahu tentang hubungan mangsa dengan ahli keluarga. Terutama sekali dengan isteri-isterinya,' mata Aidid mengarah ke Alia. Omar mengangguk.

Terdengar ketukan di pintu. Aina, datang seperti yang diarahkan.

' Puan Alia boleh ikut Aina sebentar? Ah lupa pula saya kenalkan. Ini pembantu saya.'

Alia nampak teragak-agak dan memandang Aidid seolah-olah mahu kepastian. ' Saya perlu cakap dengan Encik Omar.'

' Ah, Omar. Tidak perlu formal,' sambut Omar sambil tersenyum. Ada lesung pipit, manis. Sekali lagi, kenapa lelaki sekacak ini masih sendiri?

' Mari kita duduk di sini. Semuanya ok?' Aidid mengambil fail yang ada di atas meja sebelum menjemput Omar duduk di sofa. Rasanya lebih selesa kalau dapat berbual dalam keadaan yang kurang formal.

' Bolehlah. Senang sikit bila pakcik-pakcik saya membantu,' Omar tersenyum lagi dan kali ini Aidid perasan ia tidak sampai ke mata.

' Kamu terlibat secara langsung di bahagian mana?'

' Tekstil,' Omar menjawab pendek.

' Kamu uruskan seorang?' Aidid pura-pura membelek fail sedangkan dia sudah tahu semuanya.

' Ya,' Omar mula menyilangkan kaki. ' Sebenarnya, saya lebih berminat pada penerbitan.'

' Penerbitan secara umum atau...?'

' Kalau boleh saya mahu uruskan bahagian fotografi.'

' Jadi, kenapa awak tak teruskan?' Aidid bersandar, memberi signal bahawa dia sedia mendengar apa yang ingin diberitahu oleh Omar.

Omar diam, termenung jauh. Entah apa yang difikirkan oleh lelaki itu, tiada siapa yang tahu.

' Dia tak mahu saya teruskan hobi dalam bidang fotografi. Kami sudah ada orang yang jaga bahagian fotografi dan dia beritahu waktu itu bahagian tekstil memerlukan ketua.'

Aneh. Satu kerana Bahrin menghalang cita-cita anak sendiri dan dua, penggunaan 'dia' oleh Omar.

' Ayah tidak yakin saya boleh bermula dari bawah dalam bidang yang saya minati,' hilang sudah rasa sangsi Aidid bila Omar membahasakan Bahrin sebagai ayah. ' Katanya, saya sudah biasa hidup senang, mana mungkin saya mampu untuk hidup susah. Membina nama bukan mudah. Dia tidak mahu saya bergantung pada dia kalau saya susah. Samada saya teruskan kerja dengan dia atau tinggalkan rumah dan cuba hidup sendiri'

' Tapi, lebih senang kalau jadikan syarikat sendiri sebagai baru loncatan, kan?' aneh. Mungkin ini cara orang berniaga fikir cuma, sudah ada platform, kenapa perlu susahkan diri?

Omar tersenyum, matanya masih merenung jauh ke depan. ' Entahlah. Susah nak agak arwah ayah saya. Apa sahaja yang dia lakukan, mesti untuk jangka panjang. Semuanya dikira sebagai pelaburan.'

' Maksud awak?' Aidid semakin tertarik dengan Bahrin. Pelaburan? Licik. Patutlah namanya sentiasa disebut-sebut. Siapa sahaja yang tidak mahu bercakap tentang seseorang yang mempunyai pandangan sebegitu.

' Apa sahaja yang saya lakukan; dengan siapa saya berkawan, sekolah mana yang saya hadiri, semua itu bersebab. Sambil bergaul sambil meluaskan rakan perniagaan. Bukan saya sahaja malah ayah sendiri memilih untuk menjauhkan diri daripada sesiapa yang tidak memberi kepentingan padanya.'

Ada nada kesal di dalam nada suara Omar. Begitu juga dengan rasa kagum. Banyak rasa yang terkandung dalam kata-kata lelaki berkumis di depan Aidid. Mungkin Omar sedang bertarung antara mahu mengangkat ayahnya sebagai ahli perniagaan yang berjaya atau dijadikan model insan gagal.

' Arwah ibu awak pula bagaimana?'

Jeda yang lama. Nampak seperti mata Omar berkaca.

' Mereka bernikah atas pilihan keluarga untuk menyatukan dua buah perniagaan keluarga,' Omar membetulkan duduk.

' Mereka bahagia?' tanya Aidid, benar-benar ingin tahu. Adakah Bahrin turut melakukan perkara yang sama pada isteri pertama seperti mana dia memperlakukan Alia? Bulu tengkuk Aidid meremang.

Omar ketawa kecil, ketawa yang hanya diwujudkan untuk membeli masa menyusun ayat.

' Susah saya nak cakap. Ada hormat tetapi kurang mesra. Mereka macam rakan sekerja yang berusaha menjalankan sebuah perniagaan. Profesional tanpa emosi yang terlampau.’

Sebenarnya, bukan itu maksud soalan Aidid. Ada soalan di sebalik soalan.

' Maksud saya... Kamu tahu hubungan ayah kamu dengan ibu tiri kamu? Maksud saya, cara Bahrin melayan Puan Alia?'

Ada satu senyuman misteri di wajah Omar. Aidid jadi cuak untuk menafsir maksud senyum itu.

No comments: