Friday, September 23, 2011

Perihal Masakan

Aku tak tahu masakan hebat-hebat. Mmg tak reti. Setakat jadi sous chef mmg kerap tapi kalau nak siapkan hidangan dari awal sampai akhir, jangan harap sgt. Kalau ada tu, mmg nasib-nasib sajalah.

Memandangkan emak tak sihat, akulah yg kene masak. Buat-buat pandai je, yg penting muka mesti confident. Dan emak pun dah buat request nak kurangkan makanan berlemak dan berminyak, ya, itu dia cabaran sudsh tiba. Nasib baik sekarang ni mak tak mahu sgt makanan bergaram dan minuman manis. Maka, kesilapan terkurang garam dan terkurang gula di dlm mana-mana hidangan boleh dikaver dengan sgt baik sekali. Kalau aku rasa tak sedap pun, emak boleh belum dapat detect koh koh. Nah, licik tak aku?

Tidak, tidak. Aku akan terus berusaha memperbaiki masakan. Janganlah kejam sangat setiap hari pun nak buat lauk tawar dan teh tawar. Kejam sgtlah.

Tadi sudah cuba panggang kentang. Wah boleh tahan. Suka rasa tak berminyak tu. Tapi emak tak cuba lagi sbb lidah emak masih rasa tak sedap. Kesian mak. Harapnya mak bertambah oke esok.

Ya, esok. Aku perlu sediakan ubat emak untuk esok.


Sent from my iPad

4 comments:

Khatijah Hamid said...

bukan kentang panggang ke

Unknown said...

Ye baiklah saya salah T___T

cek chun said...

hehehe.. best time to practise beb

Unknown said...

cekchun: itulah pasal.