Sunday, September 25, 2011

Perihal Character Building

Mahu tidur di hospital temankan orang bukan kerja mudah. Lebih-lebih lagi kalau sampai 13 hari. Tidur atas lantai, atas tilam yang hampir bukan tilam, mau patah riuk juga belakang aku.

Masa dulu-dulu, aku sukalah masuk hutan, pegi camping segala. Tidur atas tanah tu pernah. Kau nak masuk hutan, kosserlah nak bawak selimut toto segala. Jadi, yang memisahkan kau cuma khemah dan tanah. Sleeping bag? Haha jangan haraplah ada. Masa tu masih sekolah dan kami bukan org berada. Nak sleeping bag tu, boleh berangan sajalah. Berangan sampai lebam. Kesudahannya, bolehlah diletakkan baju-baju sebagai alas.

Maka inilah sebab baju aku bau semacam bila balik camping. Hak hak.

Ini cerita waktu sekolah menengah. Waktu menengah rendah, aku join pengakap. Beg masa tu, beg balik kampung saja. Bawak baju bukan banyak pun. Konon survival habis. Nasib baik dua hari tiga malam je selalunya. Kalau lagi lama, masak aku.

Selalu jugalah hujan masa dalam hutan tu. Sumpah pasrah dibuatnya, nak-nak lagi tak bawah sweater. Mana kenal sweater semua tu pada zaman dulu.

Yang selesa, seingat aku, cuma sekali. Waktu itu kami pergi ke negeri sembilan, dalam kem. Adalah juga tilam, katil, bilik air. Hui...selesa juga. Kalau tak, pakat tidur je la atas lantai.

Rasanya, aku terus masuk hutan sampai umur aku 19. Lepas tu, aku hanyut. Eceh hanyut konon. Taklah. Cuma lepas tu aku jadi cerewet. Tak sanggup masuk hutan kalau takde tandas yang elok semua. Iba waktu itu, aku dah ada skill hebat: tidur di atas lantai dengan nyenyak waktu operasi burung hantu. Ada ke tinggal orang dalam hutan sorang-sorang dua tiga jam untuk mwnikmati malam. Kompomlah tido dgn lena. Aku bukanlah berani sangat tapi aku ta ada org di sekeliling aku cma tak nampak sahaja. Memanglah aku tak takut jadinya.

Dan skil itulah yg aku guna waktu di hospital: skill apa-saja-untuk-tidur. Eh, kira mcm character building jugalah kan?

Kawan aku pernah tanya, dia pelik kenapa aku pergi camping (dia mmg tak suka pergi). Well, i am glad i did. Masa tu fikir seronok je tapi ada juga faedah rupanya.

Cuma, kalau org suruh buat lagi sekarang, tak sanggup juga sebenarnya. Hik hik.

P/s: bagi sesetengah orang, masuk keluar hutan adalah perkara enteng. Tetapi, bagi aku, keselesaan itu sangat penting. Besar pengorbanan nak tinggalkan katil :D.


Sent from my iPad

No comments: