Saturday, October 01, 2011

Perihal Tough Love

Tough love bukan bermaksud ' aku sayang kau. Dusyum! *penumbuk sampai lebam mata'. Tak, bukan itu.

Tough love adalah memotivasikan secara agresif (memaksa) emak yang sakit untuk makan buah-buahan walaupun anda tahu dia tak lalu.

Tough love adalah mengajak beliau minum air sekalipun anda tahu nanti dia susah nak bangun kalau nak pergi bilik air.

Tough love adalah menyuruh dia dgn bersungguh-sungguh untuk menukar pakaian untuk menjaga kebersihan badan beliau.

Itu antara contohnya.

Panik betul semalam bila luka emak bernanah. Aku yang selalunya menangis dalam gelap tiap malam, telah secara tak sengaja menangis pada waktu siang. Entahlah, memang gelabah betul. Kebetlan pula adik-beradik yang lain sedang bekerja, maka aku seorang yang lihat perkara itu. Nasib baik kereta sewa ada. Dibuatnya pemandu kereta sewa keluar untuk appointment ke atau ada hal ke, masak jugalah dibuatnya.

Waktu itu jam dua lebih. Aku ada lebih kurang tiga jam lagi untuk logout system (ye, bos saya boleh lihat kalau saya mengular di rumah). Lalu, aku pun memaksa emak untuk bersiap ke klinik.

Luka dicuci dan aku pun diajar dressing. Aku bukan sahaja buta fesyen, malah aku juga buta pertolongan cemas. Tetapi mujur sahaja luka hanya kecil. Aku yang lebih-lebih. Yang paling penting, mesti pastikan luka kering.

Emak sudah stabil. Selera makan sudah ada. Loya sudah hilang jauh-jauh. Kalau tak, siapa tak sedih tengok emak yang baru dua minggu pembedahan asyik muntah angin. Sedangkan orang sihat pun rasa sakit kalau muntah, inikan pulak orang sakit. Yang paling penting, emak sudah boleh minum air tanpa muntah. Batuk pun dah tak ada. Luka pun sudah semakin mengecil. Syukur.

Terima kasih pada yang menelefon, beri nasihat, beri tunjuk ajar macam mana nak jaga emak. Dan terima kasih pada yang sudi msg pagi-pagi hari untuk memastikan emak saya selamat. Terima kasih. Yang tolong belikan gauze tu pun terima kasih juga. Sampai dua kali adik aku kene pegi beli gauze. Aku ni ada OCD sikit. Kalau boleh, nak tengok sokmo luka tu dan pastikan bersih.

Minggu yang sangat sibuk sudah hampir ke penghujung. Fuh!

Anda bagaimana? Ada cerita menarik dan mendebarkan untuk minggu ini?


Sent from my iPad

No comments: