Friday, October 07, 2011

Perihal Peramah

orang peramah ini, bagus. ramai kawan, orang suka. aku kagum dengan orang yang peramah sebab bukan senang nak wujudkan keyakinan diri nak tegur orang.
 
dua tiga hari lepas, aku disapa seorang budak perempuan. orangnya manis, lingkungan umur dalam 23-25 tahun. berbual macam-macam. tengok telefon cap ayam, dia cerita tentang telefon. tengok muka aku bermasalah, dia cerita tentang produk sabun dia.
 
dia kenalkan diri, kebetulan nama kami dekat-dekat. aku taklah teruja sangat sebab lebih kepada mengantuk.
 
kemudian tiba-tiba dia tanya soalan: you ada masalah resdung eh? aku dah biasa dah orang tanya soalan macam ni. konon produk kecantikan apa jadah semualah. aku ni dah la tengah bad mood, penat semua. perlu ke kau yang baru je bukak mulut tegur pasal muka aku.
 
lepas itu, aku pun jawab soalan dia dengan muka yang kosong. dia masih bercerita tentang sabun ajaib dia di negeri cina. aku dah sumbat kapas imaginary dalam telinga. malas aku nak layan.
 
paling tak tahan dia boleh tanya: sampai bila you nak ada kulit bermasalah macam ni?
 
aku sepatutnya berhentikan dia di situ dan cakap;
 
'saya sebenarnya takde masalah kulit. saya ada masalah telinga. boleh tak awak ulang daripada mula apa yang awak cakap tadi?'

2 comments:

cek chun said...

ahahahaha hg memang kijam terpuji.

Unknown said...

cek chun: cis dia kalau kejam, kejam je.