Sunday, October 23, 2011

Perihal Drama Hidup

Suatu masa dulu, aku memang ingat yang drama TV hanya berdasarkan imaginasi semata. Maklum, kadang-kadang susah sangat nak diterima akal. Macam terlalu out of the world.

Tapi sejak akhir-akhir ini, aku percaya yang sesetengah cerita itu muncul di kaca TV kerana sudah ada bukti.

Bayangkan, seorang ibu, enam orang anak. Waktu suami masih ada, mereka hidup kaya. Apa nak semua dapat. Enam orang anak; tiga lelaki dan tiga perempuan, hidup senang-lenang.

Sampailah masa, ayah kembali kepada Pencipta. Anak-beranak mula berebut harta tinggalan si ayah. Berebut kiri-kanan depan belakang. Si ibu sudah tidak diperdulikan.

Si ibu yang sudah tua dan tidak sihat (kaki dimasukkan besi setelah kejadian ragut. Kaki ibu patah ketika kejadian itu maka itulah sebab dimasukkan besi), berasa hati. Anak sudah besar-besar, sudah ada harta sendiri. Apa nak dikisahkan sangat harta ayah dahulu?

Lalu ibu membawa diri ke tokong (ini mmg cerita tentang seorang yang bukan Muslim). Sudah kecil benar hati beliau.

Sampailah satu hari, sang iu pengsan di tokong. Beliau kemudian dihantar ke IJN. Sepanjang di IJN, tiada seorang pun anak beliau yang berenam datang melawat beliau.

Sedih? Renungkan kata-kata beliau; 'saya anggap saya sudah tiada anak di dunia ini.'

Macam drama kan?

Moral of the story: kita cuma ada sepasang ibu bapa sahaja. Tiada ganti. Sementara masih ada, marilah kita cuba menjaga mereka.


Sent from my iPad

3 comments:

s.c.h.u.l.t said...

amin. insyaAllah :)

Abang Zam said...

nice story
well play

Unknown said...

Syud: amin
Abg zam: citer betullah T___T