Sunday, October 30, 2011

Perihal Rotan

Kalau nak cerita pasal budak-budak yang naik lemak sekarang, gugur gigi pun tak habis citer. Dengan degilnya, melawan cikgunya, memang hangin je aku baca. Lagi hangin kalau mak pak yang menggalakkan jadi begitu.

Jadi, aku sangat kagum dgn sebuah family ni. Rotan sentiasa ada di meja. Budak kecik tu umur tiga tahun tapi very proper. Dia tak sepahkan mainan, tak usik barang atas meja dan dengar cakap. Mak dia memang ajar dengan disiplin. Cubaan menangis memang ada tapi bila nampak je rotan, terus tak jadi nangis.

Memang aku rasa amazed la parents sekarang masih didik gaya orang dulu-dlu. Budak kecik tu nampak cerdik dan comel tu jangan ceritalah. Aku harap dia besar nanti akan jadi anak yang solehah dan membanggakan ibu dan bapa.


Sent from my iPad

2 comments:

NSMY said...

dgn syarat dia tak ada pengaruh luar yg dpt memberikannya idea cara makbapak dia x se'cool' makbapak kawan2 dia yg lain. itu beza bdk2 dulu dan skang. kita dulu kurang pengaruh dan majoriti mkbpk terap disiplin begitu. as a teacher, apa yg buat bdk2 degil dan melawan sbb dia ada contoh yg xelok dr awal dpn mata dan lebih degil bila dia tau kta xleh sentuh dia lebih.
kalo bdk ucu ckp ni proper skang, hrp2 xda org bgtau dia makbapak buat cara yg 'salah'.

makaih.. pnjng plak da.. heeee

Unknown said...

Aah kan? Betul juga. Harapnya lah begitu ida. Amin.