Monday, October 24, 2011

Perihal Pendapat

Ada satu soalan; perlulah kita menjaga khazanah hutan?

Bayangkan jika kita dapat sebaris sahaja soalan ini ketika duduk di meja mamak, contohnya (walaupun sebenarnya aku rasa itu takkan berlaku).

Aku pasti pasti ramai yang akan cakap ' ya, kita mesti jaga khazanah hutan. Ini untuk memastikan bahawa generasi akan datang mampu melihat apa yang hutan kita ada. Jangan sampai nanti anak cucu kita tak dapat tengok apa-apa.'

Apa kata kalau aku aku cakap ' kau pakai je sekarang. Pakai, habiskan sampai licin.' mesti ramai yan mengamuk.

Itu pendapat aku. Dalam mengemukakan pendapat, tiada yang salah atau betul. Kau cakap simpan untuk generasi akan datang itu betul yang suruh habiskan pun betul. Kenapa?

Dunia sudah semakin tua. Jumlah manusia di keliling dunia sudah hampir 7 billion orang. Kau ada pilihan untuk ambil khazanah hutan, belek sekejap dan letak balik. Semuanya untuk generasi akan datagn. Atau kau boleh pentingkan diri sendiri; ambil, belek, ambil terus atau jual. Dengan premis; dunia ini dah nak kiamat pun, habiskan sahaja.

Pendapat setiap individu tidak salah. Itu terpulanglah pada setiap orang. Samada pendapat itu disokong moral atau tidak, itu lain kira. Itu kene masuk bab lain pula.

Kita semua mempunyai pendapat yang berlainan. Cuba kita duduk diam-diam, dengar pendapat orang sampai habis kemudian nilaikan. Dari situ kita akan belajar tetang banyak perkara. Salah satu yang aku belajar adalah dunia ini tidak pernah terbahagi pada hitam dan putih sahaja. Ada banyak kawasan kelabu di mana-mana.


Sent from my iPad

2 comments:

Abang Zam said...

oh. kawasan kelabu tu mean apa ya? ada episod 2 tak?

Unknown said...

Abg zam: ha?