Thursday, October 27, 2011

Perihal Ayah yg Prihatin

Sejak akhir-akhir ini, aku sering berpeluang naik teksi. Dalam hati aku selalu berkata 'mesti byk pengalaman mereka bertemu dengan org ramai'. Bagi aku, mereka orang yang luas pengalaman.

Tengahari tadi, aku berpeluang naik teksi seorang lelaki cina. Dia ada dua orang anak, seorang ambil SPM, seorang tak tau plak. Mula-mula dia tanya: tak pergi raya ke?

Aku nak jwb takde org ajak tapi mcm loser sgt. Jadi aku jwblah 'nanti'. Bila jawab nanti-nanti itu mungkin dua thn lagi atau 45 thn lagi. Who knows. Licik betul aku.

Kemudian, beliau pun bercerita tentang anak beliau yang belajar untuk SPM. Hari ini anak beliau pergi beraya. Semalam pergi belajar. Biasalah bangsa Cina, mereka memang pandai matematik. Anak dia pandai Add Maths dan Modern Maths. Tak terkejut langsung.

Dia bangga dengan anak dia. Well, kalau aku pun aku bangga. Anak dia selalu score 90 ke atas untuk kedua-dua subjek. Anak beliau dsn pelajar Melayu lain selalu berbincang. Anak pemandu teksi ini ajar (pakcik ni guna perkataan tolong) tentang matematik dan mereka pula tolong anaknya bahasa malaysia. Bagus kan?

Yang membuatkan aku sangat kagum adalah sikap prihatin ayah ini. Dia tahu yang anaknya ada 6 orang kawan dalam satu kumpula. Hanya anaknya sahaja yang berbangsa Cina. Dia tahu anaknya cemerlang mata pelajaran apa, perlu bantuan yang mana dan hari ini anaknya ke mana. Aku pasti pakcik ii sangat sibuk mencari rezeki tetapi dia tak pernah abaikan kebajikan anaknya. Aku sangat kagum.

Aku kongsikan pada dia, anaknya nanti boleh ambil upah mengajar. Dia beritahu: saya tak pernah paksa dia buat apa-apa. Tentang kerja, itu semua boleh cari nanti.

Boleh ke aku jadi ibu bapa yang begini nanti? Mampukah aku ambil tahu anak ke mana? Kawan dengan siapa? Pelajaran macam mana? Macam mana nak jadi sehebat pakcik ini? Siang malam cari rezeki tetapi tak pernah lupa tentang kebajikan anak-anak.

Nota: pemandu teksi ini berbangsa Cina. Agamanya aku tak selidik pula. Tapi aku masih kagum sampai sekarang.


Sent via niat

No comments: