Tuesday, October 25, 2011

Perihal Multimedia

Tadi, aku kena interbiu lagi. Apa punya jujur pegi ckp belajar multimedia dulu. Hamek kau nak menjawab.

' Nak, pakcik nak tanya ni. Multimedia ni kerja dia macam mana? Elok tak? Anak pak cik nak ambik multimedia. Pakcik risau kerja dia nnt mcm mana?'

Aku yang duduk kat seat belakang nak mengeluh juga tapi aku fikirkan generation gap. Aku faham. Orang tua-tua dia nak include sgt multimedia sebagai bidang kerjaya.

Ada kawan atas kawan aku kerja dengan Dreamworks. Ada yang jadi freelancer tiap-tiap bulan duk rumah RM 5k satu bulan. Ini cerita tiga tahun dulu. Itu belum lagi pencipta Upin & Ipin. Atau tukang design coklat (ye, ada). Pendek kata, insyaAllah ada.

Bukan apa, pakcik tu risau. Anak dia sebelum ini habiskan degree dalam bidang islamic finance. Sekarang nak juga ambil multimedia. Pakcik ni dulu pesara guru, isteri pulak akauntan. Dia risau kalau anak dia tak dapat kerja nanti. Kalau boleh, dia nak suruh masuk bidang islamic finance juga (to be fair, saya pun nak pakcik).

Last sekali aku pesan, insyaAllah ada kerja. Kalau tade sangat, create je kerja atau bisnes. InsyaAllah.


Sent from my iPad

2 comments:

Abang Zam said...

kerja multimedia ni seronok. tapi seronok die lain macam

rezeki ada kt mana mana. korek tak korek aje

Unknown said...

Abang zam: biasalah. Kita faham. Orang tua-tua ni, dia lebih suka tgk kita kerja stabil.