Monday, October 31, 2011

Perihal Maggi

Maggi, apa yang kau fikir tentang maggi? Aku kalau sebut megi, mmg teringat zaman universiti. Mungkin orang lain fikir tentang sekolah tetapi aku fikir tentang zaman dsh tua sikit.

Masa di universiti, macam biasalah, kene ikat perut. Memang memanjang takde duit, masa tu memang berlambak. Asal bosan je rasa nak makan. Asal takde kerja nak lepak depan komputer. Dah tu tiga minit je la. Nanti makan lagi. Awal bulan memanglah mewah (sikit). Sampai tengah-tengah bulan, megilah jawabnya. Takpun biskut. Memang biskut tu makanan yang mengingatkan aku tentang zaman di mana MMU cuti tiga bulan dan aku kerja dekat kedai makan. Makan tengahari di restoran memang percuma, makan-makan waktu lain sumbat mulut dengan biskut. Gaji satu minggu RM 60.

Dahlah style aku masak megi ni memang pemalas. Masak air, letak dalam bekas, tutup. Lepas tu main neopet eh i mean baca buku. Lepas beberapa minit, bukak dan siap. Lagi pula kalau campur perisa tomyam dengan kari. Pergh. Memang lupa dunia sekejap (tapi sedar diri juga untuk baca bismillah dan ucap alhamdulillah lepas makan).

Kalau dah lapar tahap nak maki kerusi yang tak bersalah (baca: hilang akal), masak nasi sikit, letak dalam megi. Mmg karbohidrat sahaja. Heh.

Bila beberapa bulan dan kerja sampingan, adalah duit sikit. Upgrade sikit daripada megi kepada spaghetti. Tapi yang ni seronoklah sebab tahan kenyang lama juga. Tapi seriously, konsep sama sahaja.

Saat-saat susah masa belajar, pahit masa itu tapi macam manis sekarang. Aku pun tak percaya yang aku sebenarnya boleh rindu dengan maggi. Sekarang, sekali-sekala aku makan juga. Entahlah, padahal ada je roti, tuna, biskut (ehsan encik abang kandung) tetapi tahlah, rindu pulak rasanya.

Bila makan tu, bukan hanya rasa pedas-pedas hujung lidah. Smpai teringat-ingat zaman dulu-dulu.

Syukur aku pernah lalui zaman megi dulu :)


Sent via niat

4 comments:

Abang Zam said...

alhamdulillah tak pulak jadi bengap makan meggi ya

Unknown said...

Alhamdulillah belum lagi bengap sampai tak reti adab komen ayat-konon-klakar-tapi-biadap kat blog orang :)

roha said...

best apa megi tu. smpai dh kje skg pun mkn megi bkn sebab nk ikat perut tp mmg rasa nak makan. tp tak la kerap sgt takut nanti jadi botak plak sebab byk mkn megi. tak tau la ni fakta atau auta...

Unknown said...

@roha: kan kan kan? Tahlah saja rasa nak mkn kan? Mungkin sbb ada kenangan kot dgn megi.