Thursday, January 06, 2011

disclaimer: this is my personal opinion. proceed at your own risk.

sesetengah orang menulis blog untuk lepaskan perasaan. well, good for you. from my experience, there are offices and schools full of jocks and biatches who aim to make your lives harder than it already is. i don't deny that. yes, there are working places that is so unbearable, you are just so glad you quit the job, alive.

tapi secara peribadinya, aku rasa jengkel dengan blog yang turut mengutuk ahli keluarga sendiri. kamon, itu ahli keluarga korang. buruk macam mana pun, itu ahli keluarga. kalau dah kutuk ahli keluarga sendiri, tak kesahlah mertua ke biras ke, memang cari nahas.

bila orang-orang macam ni dah mula tulis bende-bende mcm tu yang kononnya menggambarkan bahawa keluarga dia bermasalah, aku sebenarnya rasa, dia yang bermasalah. kenapa yang kau nak letak sangat dekat blog? kalau dah kawen tu, sah-sah umur bukan 15 tahun kan? if you are then you should not be getting married in the first place.

bila kau tulis keaiban keluarga sendiri, maksudnya, kau dah 'bogelkan' diri kau sekalilah. the worst part it, Internet is for everyone. everyone means orang yang kau maksudkan tu pun boleh dapat tau jugak. because you are not exactly a rocket scientist that you can paint the character so well that it becomes so vague that nobody knows.

i had this conversation with a friend and yeah, he revealed that he KNOWS exactly who the blogger is talking about.

let me tell you a little bit about this blogger (this person never comments on this blog so that rules out most of you people). according to this person, everything in the absolute universe is against this person. people are jealous at this person, cannot accept the fact that this person was lucky.

ok honestly, who told this person that they are jealous? what makes this person thinks that way?

i have a lot of experience with these people who talk nothing but absolute negativity of everyone surrounding them. i mean EVERY SINGLE PERSON. i believe clashes with friends are normal and yes, we do write about it once in a while. that is normal. what is not normal when it involves every one. they blog with absolute detail, it is almost like painting a picture.

what did i find out? sebenarnya, takde pun orang buat mcm tu kat diaorg. it isn't as bad as they wrote it on the blog. even some events did not take place; sekadar nak cari perhatian pembaca, mengemis komen. kadan-kadang tu, diri sendiri yang kasi lps tu berkira. contoh, kasi aku tumpang kereta lps tu ungkit dalam blog kata aku tak malu buat kereta dia macam sendiri punya. patutlah selalu paranoid, suka cari kesalahan orang. setiap masa, tak berhenti. and on her blog or blogs, you have her words against mine so what can i do? kan?

cth mcm ada sorang hamba Allah ni la. mengaku yang kawan-kawan suka gunakan dia (bukan sorang atau satu group ye. kalau boleh satu fakulti tu). kalau nak kawan, cari dia, tanak belah gitu je. over the years, aku nampak dia yang buat macam tu. bila bosan, cari kawan. taknak, hilang. ada problem,, pandai cari sampai call tgh-tgh mlm. lps tu hilang.

dan aku fikir kami kawan dah lama, so i ask things directly at her. kawan, pada aku, bukan hanya puji kau je. dia tak takut untuk berbincang bende tak best dia rasa dlm hati. unsurprisingly, she turned the table to make herself as a victim. padahal aku dah pelik dah tgk facebook feed die jemput org ke kenduri kawen dia tapi sekelumit pun tak mention apa-apa padahal baru je borak kat YM (ini kalau dia baca, haram lah dia nak mengaku. btw, kalau kau baca, kau janji nak jemput aku hari tu. just in case kau lupa yang obviously yes, kau mmg lupa pun. aku baik sangka aku anggap kau lupa je la). secara jujur, aku tak surelah aku boleh pegi ke tak tapi beradablah sikit, kau boleh msg aku secara private di YM, takkan tak boleh mention langsung? shout dekat wall facebook yang semua orang nampak tu boleh pulak. ouh aku kasi balik 'beradab' kat dia sbb dia suka sgt berkira dgn kawan-kawan dia. again, bkn sorang dua. ha ambik kau sedap ke tak sedap bila orang berkira balik dgn kau.

itu bukan sekali je. banyak kali sebenarnya dia buat mcm tu. aku hanya concerned die buat kat aku je. kalau die nak buat kat org lain, sukehatilah.

eh sebenarnya point nak cakap adalah penulis tu yang kadang-kadang paranoid, perasan yang bukan-bukan. padahal, get this, people don't care about you pun. serius. until you called someone up or msg them.

we are not exactly 22, 16, 29 or whatnot. yg aku tulis kat atas tu semua dah kawen. aku nasihat ye, aku kasi nasihat ni percuma je; korang dah nak mula keluarga sendiri. how would you feel if your sons/ daughters do the same thing to you? write unfavourable things on the blog. or people writing lies about your families. seronok tak?

and this is also a reminder to me: apa yang org tulis kat blog tu tak semestinya btol. especially random blogs yang kononnya fun tapi sebenarnya in real life, tade pun sbrnya. kamon, kau CEO ke sampai ramai gila org dr byk-byk department, byk-byk tingkat nak tanya-tanya kau 'nak quit ke?'. get real, puhlezzz.

2 comments:

Unknown said...

mak aku selalu pesan: jangan cerita hal family kat orang luar.
tu dah kira macam membuka pekung di dada [sorry, aku mmg suka peribahasa].

Unknown said...

mmg betol pun. it is so simple, no?

anyways, susah oke nak cari org suke peribahasa. i lurve.