Sunday, March 04, 2012

Cinta dan Teori-teorinya

'kau seorang yang sokong aku buat benda ni. yang lain semua suruh aku cakap pergi mampus pada dia.'

kerana cinta itu adalah penuh dengan kemungkinan. kerana awak dan dia adalah subset. untuk menentukan outcome, adalah penting untuk memastikan jika event A akan berlaku dan juga event B akan berlaku, maka ia adalah intersection atau joint probability. dalam istilah pasangan bercinta, A suka B, B suka A. 

tetapi, seperti semua kes probability, tidak semuanya begitu. mungkin ada kes yang mutually exclusive dan juga conditional probability. Conditional probability ini boleh juga ditafsirkan seperti ini: 

B akan hanya suka A jika A suka B. 

nampak kelakar? ia terjadi sesungguhnya. betul. memang ada di dunia nyata. 

baiklah, jauh pula kita menyimpang. kenapa mesti beri peluang kepada pasangan? 

cinta itu ibarat helaian hikayat yang kita tulis sendiri. Mungkin kita sedang mengenali seseorang, menulis bahagian pengenalan antara kita dan dia. peranan kita di dalam cerita ini adalah menentukan samada kita mahu terus menulis cerita atau mahu ia berhenti di situ. 

Perjalanan awak masih jauh. bahagian pengenalan awak mungkin sudah lengkap. bertahun lamanya, saya percaya anda sudah jauh melepasi bab satu. seperti juga graf keputusan kewangan syarikat dari setahun ke setahun, pasti ada pasang surutnya. cerita awak ini mungkin sudah sampai pada part di mana ahli lembaga pengarah sedang bertekak kerana ada kes. syarikat perlu distruktur semula. 

jadi inilah situasinya sekarang. awak perlu struktur semula perhubungan awak. terpulanglah awak nak buat macam mana. dan saya kata 'perlu' kerana itu yang ada dalam hati awak. 

because i know, if you throw this away, you are going to regret this for the rest of your life. you will be kicking yourself up and keep thinking what will happen if you give it just that one more shot. 

if you people get through this, you will be stronger than ever before. and that is just what i think and should be happening to you people. 

i may not be in a relationship now but that is not the reason why i shouldn't be happy for those in love. :)

No comments: