Wednesday, March 28, 2012

Freakonomics: Saya rasa

Saya belum berkesempatan membaca Freakonomics. Baru tahu tentang buku itu pun baru-baru ini. Ia mengenai ekonomi dalam dunia sebenar. Tentang eksperimen yang dijalankan ke atas situasi berdasarkan demografik dan latar belakang pendidikan.

Menarik, tetapi tak puas. Memang dah dasar ulat buku, kerjanya memang tidak puas sentiasa.

Secara jujur, Freakonomics cuma sebuah dokumentari yang dibawakan ke atas layar perak (dah kenapa ayat kau feeling-feeling orang buat review kat suratkhabar?). ala, macam korang tengok dekat astro tu. ada orang duduk-duduk, cakap-cakap lps tu ada live spesimen kasi komen (atau komplen). He's Not That Into You pun semenggah lagi.

Tapi, untuk RM 7 saya tak kisah. Cuma, mungkin filem itu tidak menarik perhatian atau tiada promosi; hanya tiga orang di dalam panggung.

Saya...tak galakkan sangat pergi tonton di wayang. Maafkan saya, Freakonomics.

No comments: