Wednesday, March 26, 2014

Bukan Nama Sebenar: 2

Alia mengenakan kaca mata hitam sebelum menyarung selendang hitam jarang ke atas kepala. Refleksi di dalam cermin menunjukkan seorang wanita cantik berpakaian baju kurung sutera Thai dengan muka hampir ditutupi sepenuhnya oleh kaca mata hitam. Pemilihan gincu menentukan samada hari ini adalah hari gembira atau sebaliknya buat Alia. Ini bukan soal enteng kerana banyak mata yang bakal memerhati. Jari-jemari yang runcing menari-nari, menyentuh bekas gincu. Yang mana agaknya?

Dalam situasi lain, mungkin gincu berwarna merah terang akan menjadi pilihan Alia tetapi tidak hari ini. Hari ini ,wanita berusia tiga puluh dua tahun itu sekadar mengenakan gincu berwarna merah jambu lembut untuk menghormati majlis. Majlis “menghantar” suaminya ke alam yang satu lagi.

Alia tersenyum bersama satu sinar nakal di dalam mata. Sejak dari pagi lagi dia begitu ceria sekali. Sambil bersiap, Alia turut menyanyi kecil seolah-olah meraikan berita pemergian seseorang. Bukan itu sahaja, untuk pertama kali juga, mata wanita itu yang sudah lama mati kembali bersinar. Disebabkan itulah dia perlu mengenakan kaca mata hitam untuk menutup emosi sebenar yang mungkin telanjang hingga menyebabkan fitnah orang.

“ Mata tidak akan mampu menipu.” Dan dia tidak mahu jadi buah mulut orang sebagai seorang balu yang sudah mahu menggatal sewaktu mayat suami belum lagi dikebumikan. Sudahlah selama ini pun bukan sedikit kutukan orang yang Alia terima. Biarlah kali ini dia dilihat sebagai mangsa, tidak seperti suatu masa dulu. Kali ini dia mahu nikmati belas simpati daripada orang lain, walaupun hanya untuk seketika.

Telefon yang diletakkan di tepi meja solek berbunyi. Sekali lagi Alia melihat refleksi di depan cermin besar sebelum berjalan dua tiga tapak ke kiri untuk mencapai telefon.

“ Tahniah.”

“ Terima kasih,” Alia menjawab sambil membetulkan tudung yang dipakai. Dia masih belum dapat membuat pilihan samada mahu biarkan jambul terkeluar atau tertutup semuanya.

“ Tapi sebelum itu, ini siapa punya kerja?”

Alia terdiam. Tidak terfikir akan perkara itu. “ Bukan awak?”

“ Bukan.”


Mulut Alia melopong. 

No comments: