Sunday, March 23, 2014

Bunyi

Adi memandang muka Gan tanpa sebarang emosi yang jelas.

' Kau jangan main-mainlah,' ujar Adi sambil kembali meneruskan kerja yang tergendala. Pagi-pagi lagi Gan sudah buat kecoh di dalam pejabat. Sudahlah Adi masih separa sedar, diganggu pula dengan cerita-cerita karut.

' Ada...aku tak tipu,' Gan beria menekankan apa yang dialaminya malam semalam.

' Dah tu, kenapa tak kejut aku?' Adi terus menekan punat tetikus tanpa menghiraukan Gan yang kini sudah duduk di pinggir meja pula.

Gan diam, tidak bersuara. Adi berpaling memandang wajah Gan sekali lagi. Gila agaknya semua orang di dalma pejabat ini. Kelmarin, Suhani berlari susup-sasap dari arah kafetaria dengan muka pucat. Katanya, takut bila lampu tutup buka tiba-tiba. Adi malas mahu menerangkan itu mungkin kegagalan teknikal.

Sudah 2014 pun masih lagi mudah dimomokkan dengan cerita-cerita yang belum tentu betul atau tidak.

' Ha?' Adi bertanya, kali ini suaranya lembut. Tidak boleh salahkan Gan juga sebenarnya. Di padang jarak padang tekukur ini, apa sahaja cerita hantu yang tidak dibawa orang.

' Entah!' Gan menjawab sambil menggaru kepala.

' Sudahlah tu. Ini dokumen Barclays. Kau tengok-tengok dulu. Petang nanti ada mesyuarat,' Adi bangun sambil mencapai helmet di atas kabinet.

' Pukul berapa kau masuk petang ini?'

' Entah. Aku nak balik tukar baju sekejap. Bukan nak tidur, semalam bukan perlu buat apa-apa pun. Kau nak makan apa? Aku belikan.'

' Apa yang kau makanlah. Kalau ada lauk adik kau masak, boleh juga,' Gan tersengih.

' Bila kali terakhir kau makan kasut, Gan?'

' Ala gurau jelah. Garang sangat.'

Kedua-duanya tertawa.

' Jumpa lagi petang nanti,' Adi terus melangkah keluar dari pejabat.

Baru-baru ini, semakin banyak cerita seram yang disampaikan oleh rakan-rakan di pejabat. Ada yang mengatakan mereka terlihat kelibat, tidak kurang juga yang mendengar bunyi-bunyi aneh. Adi sebagai salah seorang pekerja yang sudah lama di situ cuma boleh menenangkan sahaja mereka.

' Asalkan tak usik, tak mengapa,' itu prinsip Adi. Prinsip yang tidak dikongsi oleh ramai pekerja lain, terutama wanita.

' Kau nak tunggu kami semua kena usik baru kau nak bertindaklah?' tanya Zack atau Azura yang kemas berkemeja polo, berseluar jeans dengan rambut pendek kemas. Jari yang memegang puntung rokok yang sudah pendek kelihatan menggeletar.

' Eh kau pun takut juga?' Adi pantas mengusik. Punya macho sudah tidak ada rupa perempuan pun si Zack ni takut rupanya. Zack tidak menjawab, sebaliknya cuma mengacu penumbuk.

Itu belum lagi cerita-cerita menakutkan di tempat letak kereta. Entah siapalah yang sebarkan cerita bahagian itu bersambung dengan bilik mayat sebuah universiti perubatan di sini. Makin ramailah yang minta berteman kalau hendak pulang jam tiga pagi.

Adi cuma tersenyum, terlalu geli hati. Tidak kira bangsa, semua pekerja sepakat takut dengan entiti tidak bertubuh yang diceritakan.

Sebelum jam tiga petang, Adi sudah sampai semula ke pejabat. Tanggungjawabnya sudah tidak begitu berat berbanding tiga tahun dahulu. Kini, dia cuma pelatih yang akan memberi taklimat kepada pekerja baru. Itupun kalau ada. Selebihnya, dia akan menyiapkan kertas kerja dan memantau rakan sekerja yang lain. Kalau adapun, dia perlu menghadiri mesyuarat dengan pihak atasan yang selalunya dilakukan melalui tele-conference. Cuma hari ini ada mesyuarat bulanan yang wajib untuk semua.

Semuanya berjalan lancar seperti biasa hinggalah seseorang membangkitkan apa yang Gan ceritakan pagi tadi. Adi mengeluh, kuat. Semua memandang tepat ke wajahnya.

' He does not believe in it,' Suhani bersuara, Gan pula tersengih.

' Look, there's a logical explanation behind it all. I am sure of it.'

' I am with him in this,' sambung Kevin ' remember that hot awek in Red Kebaya case?'

Terus tawa meledak. Nasir yang duduk di hujung meja cuba menyorokkan muka yang memerah. ' Yes, yes. That was my mistake. I assumed too fast. Siapa suruh Farah lepas rambut panjang, pakai kebaya merah dengan minyak wangi kuat pukul 9 malam?'

' Dah salah aku pulak,' Farah laughed.

' Ok settle down. So, you see. Let's look closely at this,' Kevin bangun untuk menenangkan suasana.

Adi hanya tersenyum sinis. Dia langsung tidak menyangka yang rakan-rakan sekerjanya akan begitu mudah terkesan dengan perkara sebegini.

' Adi?' Kevin terus mengajukan soalan kepada orang yang mempunyai pendapat yang sama dengannya tentang hal ini.

' I guess, so. Yes.'

' Will you join me to do this?' dan semua orang memandang ke arah Adi, wajah penuh pengharapan.

' Yes,' Adi mengangguk. Kalau sudah sampai dibawa ke dalam mesyuarat, perkara ini perlu diselesaikan sebelum ada cadangan gila seperti menyeru apa-apa keluar. Lagipun, hati Adi kuat mengatakan gangguan yang dikatakan sebenarnya tidak wujud.

Habis sahaja mesyuarat, Kevin memanggil Adi ke dalam pejabat. Sebaik sahaja Adi masuk, kedua-duanya tertawa kuat.

' Terpaksalah kita nampaknya,' Adi mengambil tempat di kerusi Kevin. Kevin pula duduk di sofa.

' What is your plans?' Kevin nampak lebih terhibur dengan episod yang baru sahaja habis tadi, bukan terganggu.

' Plan apa pula? Kita duduk dan perhati sama-samalah,' Adi masih tersengih. ' But not tonight.'

' Aku pun,' kedua-duanya diam. ' I can stay the night on Saturday.'

' Sabtu? Tak dating ke?' Adi bertanya, separuh bergurau.

' Burung sudah larilah...'

                                                           --------

Sabtu malam, Adi dan Kevin menunaikan janji mereka. Kevin sebenarnya hanya menguruskan pekerja di call center ini pada waktu siang tetapi disebabkan sudah berjanji, dia pun turut serta dengan Adi. Adi pula hanya kadang-kadang sahaja masuk kerja pada waktu malam kalau diarahkan oleh pihak atasan.

' Ada?' Adi bertanya pada Kevin sewaktu lelaki itu menjengukkan kepala ke dalam bilik. Kevin tersengih sambil mengangkat plastik yang berisi kopi.

' Terbaik. Mak aku bekalkan nasi ayam,' Adi cepat-cepat mengeluarkan peti coolant milik adik lelakinya.

' Wah! Ini berita baik!' Kevin kelihatan teruja.

Jam baru sahaja menunjukkan jam sepuluh. Adi dan Kevin sudah mula bosan. Makanan sudah habis dan bekas sudahpun dibasuh. Kalau hendak kacau pekerja yang berada di floor rasa kekok pula. Mereka bukan kenal sangat sesama mereka. Sudahnya, Adi pergi menonton TV dan Kevin tidur di dalam bilik sendiri.

Sewaktu Adi menonton TV, masih ada beberapa pekerja yang sedang makan malam. Sempat juga Adi berbalas sapaan sebelum dia semakin asyik menonton TV. Entah bila semuanya keluar, Adi tidak tahu. Sedar-sedar dia sudah sendirian di dalam bilik TV dan waktu sudah menginjak jam sebelas malam.

Sedang Adi asyik menonton TV, kedengaran bunyi aneh. Adi mematikan TV namun suasana kembali hening. Memikirkan itu cuma perasaan, Adi meneruskan aktiviti menonton TV. Mungkin juga runut bunyi daripada filem yang ditonton.

Tidak lama kemudian, Kevin menjengukkan kepala ke dalam bilik TV. Dia kelihatan sedikit resah, bercampur takut.

' Kau dah kenapa pula ni?' Adi bertanya bena tak bena.

' Follow me,' Kevin memanggil Adi sambil memandang kiri kanan seolah-olah cuak benar.

Kalau diikutkan hati, Adi malas sebenarnya hendak meninggalkalkan sofa yang empuk. Sementelah lagi mata sudah kuyu tetapi mengingatkan janji mereka, digagahkan juga.

' Weih,' Adi menepuk bahu Kevin lembut namun rakannya itu tidak menghiraukan perbuatan Adi. Mereka berjalan tanpa berbual sebelum Kevin membuka sebuah bilik mesyuarat yang malap. Apa sahaja yang dilakukan Kevin dalam bilik ini?

Sebelum sempat Adi membuka mulut, Kevin meletakan jari ke bibir. ' I've been changing rooms for the past two hours,' Kevin menerangkan dengan suara yang diperlahankan. Adi sedikit kecewa kenapa Kevin pergi seorang.

' So?'

' Takpe. We'll wait,' Kevin enggan menerangkan apa-apa lagi. Adi mengeluarkan telefon dari dalam poket. ' No. We will miss it,' Kevin mengisyaratkan Adi untuk menyimpan alat elektronik itu kembali.

Mahu tidak mahu, Adi mengalah. Mereka berdua menanti dalam gelap (dan kebosanan, bagi pihak Adi). Mujur sahaja mereka menunggu dalam bilik berhawa dingin.

Lima minit yang berlalu cukup menyeksakan namun Adi bersabar. Dalam gelap dia berfikir siapa yang berhak menerima pembalasan esok pagi. Balasan kerana menyebabkan dia menunggu seperti orang bodoh begini.

Lima minit kemudian menginjak ke sepuluh minit. Adi cukup kagum dengan disiplin Kevin yang cukup dedikasi menanti entiti tidak bertubuh yang entahkan muncul entahkan tidak. Tidak lama kemudian terdengar sesuatu.

' PSST' dan muka Kevin jadi pucat tidak berdarah. Adi pula tersentak namun dia cuba mengawal diri.

' Woi, bunyi tu ke?' Adi bersuara, kuat. Dia lantas bangun ke arah suis lampu.

' Eh kau gila ke? Kau tak dengar bunyi tadi?' Kevin jelas kelihatan gelabah.

' Sebab aku dengarlah aku buka lampu ni. Aku belum gila lagi,' Adi pantas berjalan ke arah satu sudut bilik.

Kevin hanya memandang, wajah penuh tanda-tanya.

' Ini!' Adi mengangkat sebuah bekas berwarna putih. ' Air freshener. Siang memanglah tak dengar kalau kita semua on the phone. Dah sunyi macam ni memanglah dengar. Dengar bunyi ni,' Adi menekan butang pada alat itu. ' Kan sama?'

Lama juga Kevin terlopong sebelum dia tertawa. Akhirnya, pecah tawa keduanya.

Dan, seekor entiti bermuka terbakar dengan baju putih lusuh yang sedang memerhatikan mereka di tengah koridor cuma mampu memandang kecewa.

No comments: