Tuesday, March 04, 2014

Bising

Nina duduk membantu di tepi pintu. Mulutnya tak henti-henti mengiau, cuba menarik perhatian Dewi, tuannya yang sedang baring di atas sofa dengan muka penat.

' Meow! Meow!' Nina mengiau. Dewi buat muka selamba, jari tidak lekang daripada remote control. Sekejap saluran ini, kemudian ditukar pula. Dewi bosan sebenarnya, bukan Nina tidak faham. Cuma, entah mengapa malam ini Dewi tidak mahu melayan Nina.

Kepala Dewi ditelengkan ke kiri, memandang Nina di depan pintu dapur. ' Kan ada makanan kau kat dapur tu? Nak apa lagi Nina?' Dewi bertanya, malas.

' Meow..' Nina mengiau manja yang bermaksud 'dah-makan-tapi-nak-main-kejar-kejar-segulung-benang'.

Dewi terus mengadap televisyen sebelum mencapai telefon yang berbunyi. Serentak itu, Dewi memadamkan televisyen dan berjalan ke arah bilik tidur. Tuala yang tadinya membalut kepala Dewi cuma dibiarkan di atas bahu.

' Meow' mesti-Megat.

' Meow...' bergayut-sampai-pagi-butalah-jawabnya.

Nina berjalan melenggang-lenggok ke arah depan pintu bilik Dewi yang tertutup. Selalunya, mahu juga Dewi membawa Nina ke dalam bilik. Dapat juga Nina bermanja waktu Dewi sama-sama bermanja dengan Megat tetapi tidak hari ini.

Sesampainya di depan pintu bilik Dewi, Nina mengiau tidak berhenti di depan pintu. Ia berharap benar Dewi membuka pintu bilik. Sejak akhir-akhir ini, Dewi semakin culas bermanja dengan Nina. Cemburu Nina jadinya.

Puas Nina mengiau, tiada tindak balas sehingga ia akhirnya berlingkar di depan pintu. Sedar-sedar sahaja sudah pagi.

' Mari, Nina,' Dewi mengangkat Nina dari dalam bakul. ' Kita jalan-jalan.'

Nina menjilat-jilat tubuhnya, cuba untuk berlagak tidak peduli.

Betapa menyesalnya Nina berbuat demikian kerana itu adalah kali terakhir ia berjumpa dengan Nina. Rupanya, tuannya itu telah menghantar ia ke tempat yang jauh.

' Saya...Kamal...Dhaka.'

' Ini...Ho Chi Minh.'

Kalaulah Nina tahu yang Dewi membuangnya berdekatan dengan tempat tinggal pekerja dari Vietnam. Kalau.

No comments: