Wednesday, May 07, 2014

Bukan Nama Sebenar: 14

Dum! Omar yang sedang duduk menonton TV di bawah, terlompat akibat terperanjat. Kalau tidak silap, itu bunyi daripada bilik tidur Bahrin. Susup-sasap dia berkejar untuk menjenguk bilik tidur ayahnya. Manalah tahu kalau-kalau Bahrin sakit jantung atau tersembam.

“ Ayah! Ayah!” pintu bilik tidur Bahrin diketuk dengan kuat. Omar tahu ayahnya ada di dalam kerana mereka berdua baru pulang daripada melawat Zainab di hospital.

Ah bagaimana pula kalau bunyi itu melibatkan Alia? Risau juga kalau ada apa-apa berlaku pada ibu tiri Omar. Panas baran Bahrin bukan boleh diagak.

Terdengar bunyi tangisan di dalam bilik bila telinga didekatkan pada daun pintu. Omar berbelah-bahagi samada mahu pecahkan pintu atau teruskan mengetuk.

“ Mana pula orang lain? Takkan Mak Pah tak dengar bunyi tembakan? Ayah!” sekali lagi Omar mengetuk pintu.

Baru sahaja Omar mahu angkat kaki untuk sepak pintu, tombol pintu kelihatan berputar perlahan. Kepala Bahrin dijengukkan keluar. “ Ya?”

“ Ada orang pecah masukkah ayah? Ayah ok?” Omar cuba untuk menolak daun pintu namun tidak berjaya. Sebaliknya, Bahrin melangkah keluar dari bilik.

“ Tak ada apa-apalah. Ayah cuma bergurau dengan mak muda kamu. Heh heh,” Bahrin tertawa sambil menutup kembali pintu bilik. Ada pistol di tangan Bahrin. Omar jadi kelu tidak berkata melihatkan senjata itu.

“ Gurau?” sebaik sahaja soalan itu dilafazkan oleh Omar, perasaan kesal menyerbu. Mata terus memandang pistol di tangan Bahrin. Adrenalin pula bergerak menyelinap ke seluruh saraf, bersedia untuk lari kalau tangan yang memegang pistol itu bergerak.

“ Kau mana faham. Ini hal orang dah kahwin,” Bahrin berkata sambil menggaru kepala yang sudah hampir botak.

Bahrin membiarkan Omar berdiri kaku di luar pintu bilik. Tanpa penjelasan, Bahrin  memusingkan badan sebelum membuka pintu bilik. Omar dapat mendengar esak-tangis Alia di dalam. Sebahagian dirinya mahu menyerbu masuk, sebahagian lagi mahu angkat telefon dan telefon polis.

Lekas-lekas Omar turun ke bawah untuk ke dapur. Mujur Mak Pah ada di dapur, sedang basuh ayam.

“ Mak Pah?” Omar menyapa di sebalik pintu dapur.

Pembantu rumah itu berpusing perlahan-lahan sambil tersenyum nipis. “ Ya, encik.”

“ Mari sekejap, saya ada benda nak tanya,” Omar berjalan ke arah meja makan. Ini perlu diselesaikan segera.

Malam itu barulah Omar tahu apa yang selalu terjadi di dalam rumah ini. Ini bukan kali pertama letupan pistol dilepaskan di dalam rumah ini.

“ Sejak bila?” Omar keliru.

“ Sejak Puan masuk hospital,” Mak Pah kelihatan serba-salah.

“ Kenapa tak beritahu saya?” Satu lagi soalan bodoh. Pasti Bahrin sudah berpesan kepada semua yang ada di dalam rumah ini supaya tidak buka mulut.

“ Maaf..” ada air mata bergenang di birai mata Mak Pah. Hati Omar terus lembut jadinya.

“ Tak apa, Mak Pah. Maafkan saya.”

Mak Pah pula menangis mengongoi. Terbantut niat Omar untuk bertanya lebih lanjut tentang apa lagi yang dilakukan pada Alia.


Kesian Alia. Apalah salah perempuan itu sampai dilayan macam binatang sarkis. Kenapa perlu diacukan pistol pada isteri sendiri? Bukankah ada cara lain untuk bermesra?

No comments: