Saturday, May 03, 2014

Bukan Nama Sebenar: 13

Fail yang dipegang diletakkan kembali ke atas meja. Sebotol minuman ringan diteguk sekali lagi. Mata Aidid sudah berat sebenarnya tetapi seperti ada sesuatu yang berhantu tentang kes ini, membawa dia kembali ke kerusi untuk membelek fail sekali lagi.

“ Buku nota?” mata Aina membulat. “ Serius? Sebab buku nota?” Aina mengulang kembali soalan.

“ Ya,” Aidid menjawab lalu mengeluh. Aina masih terlopong, membuatkan Aidid ketawa. “ Kenapa terlopong?”

“ Buku? Bukan jongkong emas? Atau mungkin...entah, duit?”

“ Ini idea penulis terkenal yang sentiasa menerbitkan buku-buku kontroversi. Ini hasil pemikiran orang hebat. Ramai orang yang mahu beli buku itu. Kalau kau cari di Internet sekarang, aku takkan terkejut kalau kau kata ada orang sanggup bayar satu juta ringgit untuk buku itu,” Aidid bersandar pada sofa di dalam pejabatnya.

“ Satu juta? Kau gila?” Aina masih memandang Aidid dengan mata bulat.

Gila. Memang gila. Semua tentang kes ini gila sebenarnya.

Aidid bersandar lalu memandang siling. Di pejabat, di rumah sudah tiada beza. Dalam kepala asyik memikirkan tentang kes ini. Di mana buku nota itu? Siapa yang mampu meraih paling banyak keuntungan daripada buku itu? Siapa pencabar paling dekat? Mungkin kalau semua ini dapat dijawab, misteri yang ada akan terlerai.

Bahrin mati akibat kehilangan darah yang banyak. Waktu mayat dijumpai di kaki tangga, darah pekat memenuhi ruang lantai. Kaki kanan mangsa patah dan terdapat kesan tembakan pada kaki kiri. Sepucuk pistol turut ditemui di tempat kejadian. Siasatan awal menunjukkan bahawa Bahrin tertembak kaki sendiri. Kalau diikutkan, teori bahawa Bahrin tertembak kaki sendiri mungkin boleh diterima cuma kehilangan buku nota yang berharga menimbulkan unsur syak.

Menurut orang gaji di rumah Bahrin, waktu itu hujan lebat. Bahrin bersendirian dan tidak mahu diganggu. Alia pula tiada di rumah, keluar dengan rakan, kata Mak Pah. Tiada siapa yang dibenarkan ke ruang atas kerana penulis itu tidak mahu diganggu dan ini merupakan satu arahan. Ruang atas menempatkan perpustakaan dan pejabat Bahrin dan tiada siapa yang berani ke ruang itu selalunya tanpa arahan daripada penulis itu.

Disebabkan arahan itu, Mak Pah dan Pak Sein mengambil keputusan untuk berehat awal, kira-kira jam sepuluh malam. Lebih kurang jam sebelas setengah malam, berlaku litar pintas. Semuanya gelap dan terdengar bunyi tembakan.

“ Dan makcik tak pergi tengok?” Aidid berasa pelik. Dalam kes orang normal, pastinya perkara ini akan disiasat. Manalah tahu kalau-kalau ada pencuri. Sia-sia sahaja kalau disembelih di tempat tidur sendiri.

Pembantu rumah Bahrin kelihatan takut-takut untuk menjawab. Sedikit demi sedikit, kebenaran mula menjengah. Mak Pah mengaku bahawa bunyi tembakan pistol bukanlah sesuatu yang aneh di dalam rumah itu. Bahrin selalu berlatih di dalam bilik khas dan...

“ Tuan juga berlatih di dalam bilik tidur.”

Bilik tidur? Takkanlah..... Berlatih di sini maksudnya digunakan untuk....

Ini sudah jadi lain. Mungkinkah Alia, wanita lemah-lembut dan nampak lemah itu, didera oleh suami sendiri?

Tiada jawapan, cuma anggukan. Aidid beristighfar. Kes pembunuhan yang rumit sudah bertukar menjadi kotor. Patutlah Alia lebih banyak menangis berbanding bercakap setiap kali soal-siasat diadakan. Ingatkan kerana sedih di atas pemergian Bahrin. Rupa-rupanya ada sesuatu yang cuba disembunyikan.

Rasa hormat yang sebenarnya sudah disalut rasa takut menyebabkan kedua-dua pembantu sekadar melihat-lihat bahagian dalam rumah ketika pagi. Itupun cuma ala kadar. Waktu itu, semuanya sudah terlambat. Bahrin sudah tiada. 

Polis dihubungi seawal waktu subuh. Tubuh Bahrin sudah sejuk di kaki tangga, kaki berlubang dengan kesan peluru dan leher patah. Dalam keadaan kelam-kabut, pembantu rumah tidak perasan yang terdapat tapak kaki yang berbekas di atas lumuran darah. Hanya satu kerana dilindungi tumpahan air milo ke bahagian lain, tanda ianya sengaja dilakukan.

Mustahil rasanya untuk berdiri di tepi tangga dengan milo dan pistol di tangan. Kenapa pula sesiapa perlu berdiri di tepi tangga dengan segelas minuman? Dan kenapa perlu ada pistol? Ia samada untuk melindungi diri sendiri ataupun Bahrin sedang berdepan dengan seseorang dan dia perlu menunjukkan bahawa dia berkuasa?

Soalnya sekarang, siapa pihak yang satu lagi? Atau mungkinkah...

Aidid menyalakan sebatang rokok. Satu mangsa, ramai suspek. Disebabkan apa yang diberitahu oleh pembantu rumah, Alia sudah jadi suspek nombor satu. Elle, pembantu peribadi Bahrin, turut berada dalam senarai yang sama. Ada khabar angin yang menyatakan bahawa Elle sering dipaksa untuk bekerja dengan teruk. Sekalipun mempunyai anak di kampung, wanita itu jarang sekali dibenarkan pulang untuk menjenguk anak sendiri. Entah bagaimana rasanya perlu melayan ego yang besar, yang merasakan wang adalah segala-galanya.

Anak lelaki mangsa juga tidak boleh diketepikan. Sekalipun lelaki itu nampak senyap dan tidak berbahaya, itu tidak bermakna dia tiada motif. Ini kedengaran seperti kejam tetapi sudah tiada apa yang mustahil lagi sekarang. Lelaki muda yang mempunyai segalanya, kenapa dia masih belum berkahwin? Kalau diikutkan jalan cerita Cerekarama, pasti kerana cinta tidak direstui ayah. Disebabkan setia, lelaki itu tetap meneruskan percintaan sekalipun dihalang hingga memaksa dia untuk “menghapuskan” halangan yang ada.

Aidid tergelak. Sudah serupa sangat dengan skrip drama pula rasanya. Ini tandanya otak sudah penat berfikir. Esok sahaja dia sambung fikir tentang siapa lagi yang perlu dijadikan suspek.


Ah, Arman! Itu seorang lagi suspek. 

No comments: