Wednesday, December 29, 2010

Mengeji zionis

Mengeji zionis

Ye kadang-kadang aku keji juga zionis tapi penggunaannya terhad.

Ceritanya begini, siang tadi, aku bukak satu laman web seorang istaz ni. Die bercerita tentang 'orang awam' dan ilmu. Bagi aku, betullah. Kalau kita tak cukup ilmu, tak payahlah pandai-pandai nak berhujah. Takut jadi fitnah. Memanglah 'sampaikanlah walau satu ayat' tapi mesti sedar diri sendiri.

Yang itu, aku faham. Lepas tu, ada pulak suara-suara kat bawah tu yang ckp 'saya tak setuju dgn kata-kata ustaz'. Entri itu berbincang tentang perkara yang rumit, perbankan islam.

Benda pertama aku buat adalah gelak, kau siapa nak sangkal kata-kata orang yang berilmu? Senang cakap, sedarlah diri sikit. Perbankan islam bukan setakat murabahah dan mudharabah sahaja.

Ada pulak komen kat bawah- bawah ckp bank koknvensional tak mahu bank islam maju. Perluke saya ingatkan tolong guna internet tu dgn lebih berfaedah dan cari berita tentang sukuk? Malaysia, Singapore, Thailand dan Korea Selatan samada telah ataupun sudsh mengadakan sukuk bond sale.

Turunbawah lagi, lagi rasa mcm kene geletek. Ada orang komen tentang bank konvensional adalah trap zionis. Aku memang gelak tahap tgk hantu kak limah balik rumah.

Pertama, well, isn't that old news? Mcm dia sorang pulak yang tau itu trap zionis. Abeh, lagu yg dgr kat radio tu ko ingat bukan trap zionis ke?

Kedua, aku tak pahamlah kenapa kene kutuk zionis tahap beria-ria mcmlah akan datangkan kudis kat derang tu. Aku bukanlah suruh puja kekejian derang tu tapi setau aku, senjata orang mukmin yang paling ampuh adalah doa. Bukan kejian. Memanglah aku tau kata-kata tu doa tapi perlu ke kau berkokok kata zionis tu kejam which is duh! Obvious gile kot.

Ketiga, jadi baik perbankan konvensional itu perangkap zionis? apa pulak usaha kau nak kasi perbankan islam secara hebat dan pesat? Jangan jadi orang suka bercakap je. Cari jalan selesaikan masalah. Jangan bagi alasan takde saluran bagai. Kalau kau betul-betul niat nak bangunkan islam, kau akan buat mcm-mcm. Persistence pays, dude. Pergi ketuk pintu peguam, tulis surat dekat suratkhabar berkoyan-koyan. Tubuh persatuan pengguna ke ape-apelah, sampai orang celik mata.

Aku mmg terengsa sgt dgn derang ni sbnrnya. Kalau orang islam jatuh sikit, salahkan zionis. Tapi, apa penyelesaian dia? Zionis jahat tu aku nampak tapi apa yang ko buat sebenarnya? Ada kau bangun tengah malam berdoa selamatkan Palestin? Ada kau kejut kawan-kawan sebelah rumah kau sembahyang subuh berjemaah dan berdoa untuk kesejahteraan Malaysia? Ada?

Nak bercakap tu, bukan susah. Tapi nak janganlah sampai orang dpt tau yang ilmu kau cuma sejengkal.

Contoh aku bagi senang je. Kalau kau nak tanya pasal pentadbiran sekolah, kau tanya dekat guru besar ke jaga sekolah? Jaga sekolah mungkin ada dalam kawasan sekolah tapi adakah itu bermakna dia arif akan selok-belok pentadbiran?

P/S: zakat tu, tujuan dia BERSIHKAN harta. Faham ke tidak? Kalau selama ini kita pakai perbankan konvensional, bersihkan harta tu. Melainkanlah kau pegi buat satu negara yang ada matawang perak dan emas. Lalalala


Sent from my iPad

2 comments:

Unknown said...

kita pergi bank untuk apply housing loan... ada conventional, ada islamic package. tapi kita kutuk kutuk islamic package kononnya mahal melampau sedang dalam masa sama kita tahu, conventional adalah trap zionis... selepas fikir 2 3 jenak, kita pilih conventional loan package sebab kita rasa ianya lebih murah... persoalannya, siapa yang keji?? kita atau zionis...??

Unknown said...

Itulahnye.lps tu dah ada fixed deposit shariah based. Bising plak profit rendah.

Tksahlah. Tamak mengalahkan zionis.yang penting halal