Sunday, November 06, 2011

Review : In Time

Nota: aku memang tiada etika kalau beri review. Spoiler di sana dan di sini. Usah teruskan pembacaan jika anda masih belum menonton cerita ini. 

' You have one day. A lot can be done in one day.'

Kita selalu dengar tentang konsep masa itu emas. Tetapi, ini selalunya tidak diambil secara literal. Walaubagaimanapun, cerita ini menggunakan definisi ini secara ini secara literal.

Bayangkan hidup sehari ke sehari dengan jam yang sentiasa berdetik menandakan ia akan habis. Gaji dibayar dengan masa; lagi tinggi produktiviti, lagi lama kita akan hidup. Yang kaya akan hidup lama dan yang miskin, nyawanya akan habis di mana-mana sahaja. Selalunya, di tepi kaki lima.

' How do you live in the ghetto?' tanya Amanda Seyfried selepas kemalangan dengan Justin Timberlake (Timberlake bukan Bieber) di mana mint-minit kehidupan dia sudah dicuri.

" You don't get to sleep much around here," jawab Encik Timberlake. Eceh.

Cerita ini, pada pendapat aku, adalah sindiran untuk sistem kapitalis seluruh dunia. Konsep yang digunapakai di sini adalah untuk menghasilkan kekayaan, ramai yang perlu mati. Maaflah, quote tak ingat. Ini mesti sebab terlebih makan nasi himpit.

Nak pindah daripada satu zon ke satu zon memerlukan deposit seminggu, dua bulan atau setahun. Sehingga usia 25 tahun, mereka boleh hidup tanpa bekerja. Bila saja sampai usia 25, ada baki lagi tiga tahun dan selepas itu mereka mesti bekerja. Jadi, bayangkan kalau kita hanya kerja buat tin sardin dan satu syif hanya beri kita setengah jam.

Kalau aku hidup dengan konsep yang sama seperti cerita ini, memang dah lama aku mati hak hak. Membazir masa sahaja kerjanya wahahaha.

Cerita ini memang buat aku cuak. Setiap kali tengok jam di tangan mereka kurang daripada sehari, jantung rasa berdebar-debar macam nak jerit 'cepatt!!!'. Tetapi bila aku tengok Cillian Murphy ( time keeper Raymond Leon), terus rasa tak mahu cerita laju-laju.

Jika mahu tonton cerita tentang sepasang kekasih penjenayah seperti Bonnie and Clyde ala Robin Hood dengan konsep yang menarik, anda patut tengok cerita ini. I memang sesuatu yang lain daripada yang lain. Menarik betul.


Sent dengan deposit seminit (sapa dah tengok dia akan faham)

No comments: