Saturday, February 12, 2011

mood: karma police. 

banyak quote-quote yang diambil dari filem P ramlee. tak pun nama-nama pendek mcm samseng kampung dusun. 

ah kuatnya penangan P ramlee. 

selalunya, aku sgt kecewa dengan filem tempatan. balik-balik mengambil formula yang memualkan. nasib baiklah ada orang seperti Mamat Khalid. pastnya aku ingiin sentuh sedikit tentang 'Hantu Kak Limah Balik Rumah'. 

secara peribadi, aku suka sangat dengan naskhah yang satu ini. Seperti biasa, ia sarat dengan sindiran sosial dan menghiburkan. dengan Usop yang sudah berkerusi roda, husin yang sudah pulang dari singapura dan kg pisang. 

cerita ini tidak cuba berhujah, tidak cuba berceramah. apa yang disampaikan cukup sempoi, sinis dan lucu. tentang kita yang suka sgt percayakan hantu, bomoh dan segala macam benda aneh yg tak masuk akal. kita yang lebih suka buat spekulasi, dengar cakap org dan tidak begitu pedulikan fakta. 

aku melihat filem ini cukup diminati ramai. sudah beberapa bulan cerita ini ditayangkan tetapi hingga kini, masih ada lagi orang yang quote dialog-dialog filem itu. contohnya, 'ce cite ce cite', tak pun, 'kita bako aje'. itu apa yang saya nampak di twitter dan di kalangan rakan-rakan sendiri. 

bukan senang nak ulang balik kejayaan p ramlee hingga dialog begitu terkesan di hati. jadi saya sangat tabik pada mamat khalid. 

ala banyak pulak nyamuk ni fine la aku tido sekarang. 

No comments: