Saturday, April 05, 2014

Bukan Nama Sebenar: 5

Sebenarnya, Alia sudah penat melakonkan pelbagai watak. Hari ini juga tidak terkecuali apabila dia terpaksa berlakon sebagai seorang balu muda yang sedih dengan pemergian suami. Bayangkan seharian berpura-pura padahal perasaan di dalam dada lebih kepada suka. Di rumah mayat satu hal, menunggu pengebumian Bahrin selesai juga menyesakkan. Dia hanya mahu pulang ke rumah untuk berehat dan merancang apa yang patut dilakukan seterusnya. Mungkin meraikan “kemenangan” ini sedikit.

Kenapalah dia tiada keberanian langsung untuk tunjukkan walau sedikit kegembiraan di atas pemergian lelaki itu? Mana mungkin dia tidak berasa gembira atas pemergian seorang lelaki yang telah merosakkan hidupnya? Alia tahu ramai yang berasakan dia berhak untuk lega tetapi wanita itu terlalu takut dengan stigma masyarakat.

Sesudah habis pengajian di universiti, Alia mengambil peluang untuk menjalani latihan dengan salah-satu syarikat Bahrin. Waktu itu, syarikat penerbitan Bahrin menawarkan peluang untuk latihan sambil bekerja malah disertakan pula dengan elaun. Ini merupakan peluang yang jarang-jarang ada membuatkan Alia tidak berfikir panjang untuk menerima.

Sebagai penulis yang terkenal, ramai yang mahu mendekati Bahrin dengan harapan ada tips atau idea yang boleh dikongsikan. Kebanyakan yang sanggup berbuat begini adalah orang di dalam industri sendiri. Tujuan mereka tidak lain tidak bukan adalah untuk menjadi terkenal. Disebabkan itu, ada yang tidak menolak langsung untuk menulis secara percuma tanpa mendapat hakmilik cipta sendiri. Mereka sedia untuk melakukan hampir apa sahaja asalkan dapat merapati Bahrin. Berlaga bahu dengan lelaki itu sahaja pun dilabelkan sebagai peluang keemasan.

Ramai yang jadi bodoh disebabkan sebuah buku nota milik Bahrin.

Tiada nama rasmi yang diberikan untuk buku milik Bahrin yang sentiasa dibawa bersama. Buku nota kecil inilah yang mengharumkan nama penulis itu. Ke mana sahaja Bahrin pergi, dia sentiasa mencari peluang untuk menayangkan sebuah buku berkulit hitam. Samada ia temubual atau wawancara yang ditayangkan di televisyen, buku nota itu akan sentiasa dipertontonkan pada umum.

Ia sentiasa kelihatan di atas meja ketika temuramah mahupun wawancara. Malahan, buku nota itu turut muncul ketika sesi tandatangan mana-mana novel terbaru Bahrin. Berdasarkan apa yang diberitahu oleh Bahrin, semua ideanya ada di dalam buku itu. Apa sahaja yang terlintas di kepala dan dirasakan boleh menjadi bahan tulisan, akan dimuatkan di dalam helaian kertas. Terdapat nota dan juga lakaran yang kelihatan seperti anatomi manusia, seperti yang pernah ditunjukkan kepada penonton. Sungguh pun begitu, tiada siapa yang pasti apa sebenarnya yang dituliskan di dalam buku nota misteri milik Bahrin. Tiada siapa yang dibenarkan memegang buku itu malah tiada siapa yang pernah mengambil foto akan isi kandungan buku itu. Dari gayanya, buku nota yang tidak bernyawa itu tidak ubah seperti nadi dan nyawa Bahrin.

Itulah juga yang dijadikan daya penarik untuk memancing pelatih untuk bekerja di syarikat penerbitan Bahrin. Pelatih yang cemerlang akan mendapat peluang untuk membelek buku nota kecil yang cukup misteri itu. Namun, itu semua ada syaratnya. Masa yang diberikan untuk membelek buku tersebut bergantung kepada budi bicara Bahrin. Kalau lima minit, lima minitlah. Jarang sangat ada yang berpeluang menggunakan masa lebih daripada itu.

Itulah “lobak merah” yang membuat ramai terliur, termasuklah Alia. Setahun Alia bekerja di syarikat itu, seramai sepuluh orang pelatih diserap masuk. Pada mulanya, keadaan kelihatan cukup tenang seperti tiada apa-apa yang aneh berlaku. Lama-kelamaan, keanehan mula kelihatan. Sudah ada yang bermain kotor semata-mata untuk merasakan “kemenangan”. Apa yang nak dihairankan apatah lagi bila ia melibatkan kuasa dan wang.

Berbalah secara lisan itu biasa. Ada juga beberapa kali pergaduhan yang melibatkan fizikal berlaku. Tidak kurang juga yang cukup hasad apabila manuskrip kawan sendiri dikoyakkan atau dihilangkan. Itu belum lagi kes isi di dalam cakera keras dipadam. Kes yang terakhir itu sudah jadi kes polis apabila mangsa membunuh diri akibat terlalu tertekan dengan kehilangan manuskrip. Ada juga khabar angin yang mengatakan bahawa ada yang sanggup minta pertolongan bomoh. Zaman moden begini pun masih ada yang ingin berbuat demikian.

Alia hanya tersenyum sinis. Kalaulah si tolol itu semua tahu apa sebenarnya yang terkandung di sebalik helaian nota misteri, pasti semuanya malu besar. Mujur sahaja Alia tidak kuasa mendedahkan perkara sebenarnya.

“ Puan, kita sudah sampai,” Arman, pemandu peribadi keluarga Bahrin bersuara, mengejutkan Alia daripada lamunan.


Alia menanggalkan cermin mata. “ Alia. Sekarang awak boleh panggil saya Alia.” 

No comments: