Wednesday, April 16, 2014

Bukan Nama Sebenar: 8

“ Saya keluar makan malam.”

Petang itu juga Alia dipanggil untuk soal-siasat. Sejujurnya, Alia masih perlu sesuaikan diri dengan ketiadaan suaminya. Melangkah sahaja ke dalam rumah, seolah-olah terlihat kelibat arwah Bahrin berjalan laju-laju mencari air kosong ataupun jus buah. Arwah memang selalu pulang lewat disebabkan kerja. Kalau tidak kerana urusan perniagaan, mungkin kerana promosi filem. Sudah menjadi tabiat arwah bergegas menuju ke bahagian dapur untuk mencari minuman, dahaga benar lagaknya.

Seharian Alia berjalan seperti dalam mimpi. Peti televisyen dibiarkan terpasang tanpa sepatah pun kata difahami dek Alia. Sesekali terlihat pemberitahuan tentang kematian Bahrin. Setiap kali itu juga Alia membaca ayat yang tertulis berkali-kali untuk memastikan dia tidak bermimpi.

Masih terbayang-bayang lelaki tegap dalam usia lima puluhan dengan wajah yang sentiasa tersenyum sinis berdiri di depan Alia. Wajah lelaki yang sentiasa memberikan ketakutan dalam dirinya.

“ Apa yang kau tengok?” herdik Bahrin pada malam pertama mereka tidur bersama. Waktu itu Alia sedang duduk di birai katil, menahan air mata. Sedih tidak terhingga kerana malam itu mahu tidak mahu, dia akan terpaksa menunaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri.

“ Bangun,” Bahrin bersuara dengan nada tegas.

Sebaik sahaja Alia bangun, mata Bahrin memandang tubuhnya dari atas ke bawah. Ada pancaran nafsu yang menyala ketika mata Bahrin rakus menjamah tubuh Alia, seolah-olah pakaian telah ditanggalkan semuanya.

Dan itulah yang Bahrin paksa Alia lakukan. Tidak cukup dengan itu, aksi Alia dirakam pula. Terasa terus hilang maruah diri yang hanya tinggal secebis. Sudahlah Alia diperangkap hingga terpaksa akur kepada pernikahan dengan Bahrin, kini terpaksa pula beraksi seperti penari kelab bogel.

“ Jangan menangis! Kau dah rosakkan rakaman ini,” Bahrin segera menghentikan rakaman. Kamera digenggam, seolah-olah mahu dilontarkan pada Alia yang sedang menangis. Bengis benar wajah sang suami waktu itu, bagaikan ingin ditelan perempuan yang berdiri ketakutan di tengah bilik.

Bahrin berjalan mendekati Alia dan serentak itu juga dia mengerekot ketakutan. Takut benar kalau tangan atau kaki Bahrin singgah ke tubuh. Cerita-cerita mengerikan tentang layanan terhadap pekerja seks mula terbayang-bayang di fikiran.

Tangan Bahrin mencapai baju yang sudah bergumpal di atas lantai sebelum dilempar ke arah Alia.

“ Kayu!” herdik Bahrin lagi. Bertambah tersentap Alia dibuatnya. Baju yang dilempar, disarungkan perlahan. Air mata masih lagi mengalir tetapi ditahankan sahaja supaya tiada suara yang keluar. Baran Bahrin bukan sikit-sikit dan bukan boleh diagak, hampir semua orang sudah sedia maklum.


Tidak terduga yang Bahrin sanggup merakam aksi Alia dalam keadaan yang sangat memalukan. Tidak perlu diugut pun Alia tahu apa makna rakaman itu. Yang menjadi tanda-tanya adalah apa yang akan berlaku seterusnya. Adakah rakaman akan diteruskan atau selepas ini perlu diulang tayang lagi?

Mengingatkan itu terasa air mata Alia seolah-olah mahu menyerbu keluar. Terasa bergetar seluruh tubuh memikirkan apa yang bakal dilalui. Sudahlah dia dijadikan isteri dalam keadaan yang sangat memalukan, ditambah pula dengan dihina suami sendiri.

“ Kau nak buat apa?” suara Bahrin terasa seperti halilintar membelah bumi sedangkan lelaki itu dengan santai bersandar pada bantal di atas katil. Alia termangu sendiri, punggung tidak sempat diletakkan ke atas katil.

“ Kau tidur di bawah,” Bahrin memberi arahan sambil rokok diletakkan ke bibir.

Tidak berani berkata apa-apa, Alia terus sahaja baring di atas lantai. Keinginan untuk mencapai bantal atau selimut di atas katil langsung dilupakan. Dia tidak mahu Bahrin tukar fikiran dan menyuruh yang bukan-bukan.

Entahkan bagaimana, Alia berjaya juga melelapkan mata malam itu. Malahan, tidurnya nyenyak. Dan betapa terkejutnya dia bila melihat ada selimut yang menutup tubuh keesokan pagi.

Masih ada sisa kasihan dalam diri lelaki tua itu nampaknya.

“ Teruskan, Puan Alia,” suara yang menyapa menyentak wanita itu kembali ke alam realiti.

“ Saya keluar makan malam di Bangsar. Arman yang bawa saya ke sana. Kami sampai di sana lebih kurang pada jam 8 malam,” Alia menanggalkan kaca mata hitam lalu diletakkan ke atas meja.

“ Puan di kedai makan hingga lewat malam?”

Alia tersenyum. Tidak ramai yang tahu bahawa dia sebenarnya masih menulis. Minat yang satu itu tidak pernah padam sekalipun Bahrin tidak membenarkan dia menulis sama sekali. Semua barang elektronik Alia dirampas, kecuali telefon pintar. Terkontang-kantinglah Alia, buntu ingin meminta tolong daripada siapa. Dan Bahrin tanpa segan-silu memberi arahan bahawa tiada sesiapa di pejabat dibenarkan untuk membantu Alia kerana lelaki itu tahu tempat itu sahajalah yang boleh membantu Alia.

“ Saya ke sana untuk menulis. Itu sahaja masa dan tempat yang saya rasakan sesuai.”

Benar, sesak rasanya untuk menulis di rumah Bahrin. Segala yang ada di dalam rumah itu mengingatkan Alia kepada suaminya hingga membunuh perasaan yang ada. Tidak sekalipun Alia beranggapan yang rumah mereka adalah milik bersama. Arwah sendiri tidak pernah lupa mengingatkan bahawa kehadiran Alia hanya menumpang, mesti pandai bawa diri. Betapa peritnya menghadapi sesuatu seperti itu setiap hari tetapi dia sudah tiada tempat lain untuk bawa diri. Ibu sudah tiada maka suami sendirilah yang menjadi tempat bergantung.

Itu belum lagi dikira larangan Bahrin supaya tidak lagi menulis.

Alia meneruskan cerita tentang kerjaya sahaja. Cerita-cerita tidak enak dan rahsia rumahtangga mereka tidak disebutkan langsung. Biarlah itu menjadi rahsia sendiri. Cerita-cerita perit begitu biarlah disimpan sahaja kerana terlalu payah untuk dikenangkan.

“ Jadi, awak akan menulis di kedai itu sahaja?” pegawai yang menyoal Alia bertanya sambil bersandar pada kerusi.

“ Tidak terhad di kedai itu. Kadang-kadang saya ke tempat lain juga cuma saya lebih selesa di situ. Pekerjanya pun ramai yang sudah kenal dengan saya,” Alia cuba untuk tidak kerap melakukan gerakan tangan yang sinonim bila dia rasa kurang selesa. Syak akan membawa kepada lebih banyak soalan.

Ah, apa yang susah sangat. Bukan dia tidak biasa berlakon tenang di depan Bahrin. Inilah masa untuk menunjukkan samada latihan bertahun-tahun sebelum ini membuahkan hasil.

Kelihatan pegawai itu menulis sesuatu di dalam buku nota kecil. Alia hampir pasti bahawa nota yang ditulis adalah untuk mengingatkan anggotanya atau diri sendiri untuk memeriksa restoran yang disebutkan.

Tiada apa yang perlu dirisaukan kerana semua yang diceritakan oleh Alia adalah benar. Atau mungkin, belum tiba masanya lagi untuk berasa risau.

“ Saya berada di situ agak lama. Bahrin memang menggalakkan saya bersosial, bagus untuk perniagaan, katanya. Selalunya saya menggunakan alasan ini untuk keluar dari rumah dan dia pun tidak banyak bertanya.”

“ Awak menipu dia?”

Alia terasa malas untuk menjawab soalan yang diajukan. Ini adalah permulaannya. Soalan ini akan membuka semua pekung dalam rumahtangga mereka.

“ Bukanlah menipu. Cuma kadang-kadang saya perlu sendiri sekejap,” dalam hati, wanita itu berdoa jawapan tadi diterima tanpa banyak soal.

“ Pendek kata mahu larilah?”

Alia mengetap bibir. Arman akan diheret sama dan itulah yang dia tidak suka.

“Mengapa?”

No comments: