Sunday, April 20, 2014

Senduk

' Ha gelak gelak!' jerkah Adi. Menyesal rasanya bercerita pada Ain. Hendak habiskan cerita pun rasa terbantut kerana ditertawakan sedemikian rupa. 

' Mana taknya. Sikit punya lawak nama watak dalam cerita kau,' Ain masih belum puas menghabiskan ketawa yang bersisa. 

' Dah mana aku tau. Itulah cerita yang aku dengar dekat Batu Pahat,' Adi mengacau minuman di dalam gelas. Kalau ikutkan hati, mahu juga ditepuk dahi Ain. 

' Tak, secara serius. Kenapa dia mesti jual senduk dari rumah ke rumah? Ini yang buat aku tertanya-tanya akan kedudukan ekonomi penduduk Batu Pahat dalam tahun lapan puluh.' 

' Aaaaa mana aku taulah. Dah memang macam tu cerita dia. Tadi nak sangat aku cerita hantu,' Adi bersandar pada kerusi sambil mengeluh. Punyalah dia berusaha mencari cerita hantu, akhirnya Ain cuma ketawa tak habis. 

' Senah Senduk,' Ain masih tersengih sambil menghabiskan bihun tomyam. 

' Eh kau boleh tak habiskan je makanan kau?' Adi bertanya, masih lagi dengan nada jengkel. 

Ain cuma tersenyum simpul. Adi pula masam mencuka sambil cuba menghabiskan baki minuman. 

' Cepat sikit. Mama tunggu di rumah,' Adi seolah memberi arahan. 

Sepanjang perjalanan ke rumah, Adi tidak bercakap. Ain pula yang kenal benar dengan perangai Adi, memilih untuk tidak menyiramkan minyak api ke atas bara yang masih panas. Dibiarkan sahaja Adi memandu sambil dia sendiri membelek telefon. 

' Ain tidur di bilik lama Serina, ya? Mama dah siapkan,' jemput ibu Adi. Terasa juga janggal memanggil ibu rakannya itu sebagai mama tapi Ain ikutkan sahaja. Bukan panggilan yang bukan-bukan pun. 

Cerita yang disampaikan Adi semasa mereka berhenti rehat sebentar tadi masih bermain di kepala Ain. Sedih sebenarnya teringatkan cerita Adi tetapi nama Senah Senduk itu membunuh elemen seram. 

' Kasihan. Niat jual senduk kene rogol dan bunuh,' Ain berkata sendiri sambil mengeluarkan baju untuk disalin. 

Terfikir juga Ain, bagaimanalah keadaan waktu Senah Senduk membuat jualan pada waktu itu. Seorang wanita berjalan sendirian mengetuk pintu setiap rumah untuk melariskan jualan. Akhirnya, ditangkap pada satu malam dan dirogol kemudian dibunuh. 

Sambil bernyanyi sendirian, Ain terus mengelamun tentang betapa seksanya Senah Senduk hingga muncul jadi hantu untuk menghukum siapa yang merogolnya. Setiap pintu rumah yang diketuk, akan terlihat Senah Senduk dalam bentuk yang mengerikan. Mangsanya cuma lelaki kerana dia perlu memaksa pembunuhnya untuk menunjukkan di manakah kuburnya. Kasihan, Senah Senduk hampir sahaja pergi dengan kubur tidak bertanda. 

' Dia ketuk setiap pintu untuk cari siapa yang bunuh dia. Akhirnya, ada yang mengalah dan tunjukkan di mana mayat Senah dicampak,' Ain mengingatkan kembali cerita Adi. 

' Macam manalah agaknya rupa Senah waktu itu?' bisik hati Ain sambil membasuh muka di dalam tandas. Telinganya dapat menangkap bunyi pintu yang sedikit berkeriut namun dibiarkan sahaja. Bila sahaja Ain mengangkat pandangan ke arah cermin di atas pili, alangkah terkejut bila terlihat seorang perempuan sedang berdiri di belakangnya. Dengan rambut kusut, muka pucat dan baju koyak rabak, Ain percaya itu bukan kakak Adi yang bernama Serina. Muka pucat perempuan di dalam cermin itu lebam-lebam seolah dipukul dengan darah masih mengalir di tepi bibir. 

' Macam inilah rupa aku,' perempuan itu berbisik. Ain menggigil ketakutan di depan cermin. 

No comments: