Sunday, May 08, 2011

banyak yang aku rancangkan pada hujung minggu ini. memang banyak. tetapi seperti biasa, insan seperti aku (baca: pemalas), sering tewas pada lambaian katil.

cuaca yang panas dan juga 'hutang tidur' yang bertimbun waktu hari kerja juga menyumbang kepada faktor ini. ya, tidak elok. aku tahu. tetapi kebiasaan seumur hayat, sukar untuk diubah. cis! alasan.

hari Sabtu, aku melepak depan TV di rumah belakang sambil membuat cross-stitch. kononnya membazir kalau tengok TV semata-mata kalau tangan tak buat apa-apa. tonton White Collar dan ye, aku tonton sebab pelakon dia jambu. kau ada masalah? pfbt.

biasalah, aku ini memang banyak komen. ada satu scene sidekick hero cuba pecah masuk rumah gadis seksi yang hot (peyton dalam One Tree Hill). aku ingat macam terer sangat la mamat ni rupanya scan sahaja tempat masukkan kod itu. eh apa nama dia? ala aku tak ingat la tapi yang kau masukkan PIN number supaya boleh masuk rumah tanpa tuduhan merompak.

ada empat kod dan mengikut hukum probability, bukan senang nak decrypt kod. mesti ada attempt yang berkali-kali untuk capai kombinasi yang diingini.

jadi agak kelakar lah bila sidekick dia cuma perlu cuba beratus-ratus kali. kalau logiknya, empat angka mesti cuba sampai ribu-ribu kali. nasib baik lepas itu pemilik rumah keluarkan waran tangkap terhadap hero sebab dia syak hero yang cuba pecah masuk rumah dia. ada juga la logiknya di situ.

bermain dengan probability bukan senang. dan bermain judi perlukan pengetahuan probability yang tinggi. well, ini pensyarah aku cakap masa belajar dulu. kalau dia salah aku pun salah juga la. hahaha.

rindu nak duduk di bilik kuliah. rindu nak tengok pensyarah mundar-mandir depan kelas. rindulah rindulah.

dan sekarang rindu nak pergi pejabat. rindu dekat aircond sebenarnya haha. oke dah nak serambus gosok baju.

No comments: