Wednesday, May 04, 2011

Berani kao!

Lumrah rasanya untuk pekerja 'merumahkan' kubikel/ meja mereka. Aku pun sama walaulun sebenarnya tidak pernah sedar yang tempat duduk aku sudah hampir jadi zoo.

Ada ikan lumba-lumba (pengetip kuku), sepit kepala arnab, zirafah penjaga tin biskut, rusa yang menjaga keamanan meja kawan sebelah, panda yang dudk di tengah partition, beruang penjaga monitor dan beruang ungu penjaga harta karun (kotak kecil di atas meja). It belum masuk lagi kucing, arnab dan entah apa lagi dalam bentuk sepit kad hari lahir aku.

Zoo Negara? Jauh sangat tu.

Dan dah memang kebiasaan di pejabat, telinga selalunya akan bersumbat earphone. Cubaan menghilangkan mengantuk yang kadang-kadang serupa tak payah sebab lagu mendayu-dayu hanya bawa bencana.

Jadi, aku ni sambil nyanyi senyap-senyap, teruslah buat kerja. Penat membanting tulang ni jadi petang-petang mesilah kene buat air. Lepas dah buat air, rasa macam nak menikmati pemandangan indah (baca: tenung meja sendiri). Nampak beruang pipi merah penjaga monitor. Lama tak tengok keadaan beruang.

Aku pun angkat beruang itu dan bersihkan bulu dia. Aku rasa sebab aku ini sedikit boyish, maka itu bukanlah sesuatu yang orang lain dapat lihat selalu, aku pun terkejut juga tetapi sebagai menghargai pemberian seorang kawan, maka aku bertangungjawab untk membersihkan dia.

Aku bersihkan dengan tangan sahaja, macam budak-budak perempuan pegang anak patung mereka.

Tiba-tiba aku rasa ada orang di belakang aku. Aku pusingkan kerusi dan pandang dia. Selalunya, dia datang melawat kalau nak bertanyakan soalan.

Kawan aku terus berpusing belakang, tak mampu tahan gelak.

Oih, nak bersengketa ke? Tak pernah tengok orang curahkan kasih-sayang pada beruang ke?

Sent from my iPad

4 comments:

moot said...

tak salah mencurahkan kasih sayang pada beruang atau binatang peliharaan.

nur motherly terpancar!

hehe

Unknown said...

moot: tapi ada orang tu tak rasa mcm tu huhu

Unknown said...

orang tu hairan je kut.. ekeke

Unknown said...

mr_rizal: dia bukan hairan. mmg dia gelakkan.