Monday, May 02, 2011

nota: ini pendapat peribadi saya. proceed at your own risk


Masih lagi berkisar tentang buku-buku terbitan Fixi. Kali ini daripada Shaz Johar.

Pertama kali melihat kulit buku naskhah ini, aku tersenyum. Nakal rupa luaran Kougar tetapi mungkin tidak berapa tepat untuk mengukur sesebuah buku hanya daripada rupa luaran.

Kisha, itu bama watak utama. Pastilah dia adalah seorang wanita yang lpmempunyai kecenderungan untuk melayan lelaki yang lebih muda. Pada pendapat aku, Kisha tidaklah terlalu tua. Entahlah, mungkin kerana aku sebenarnya hanya punya kurang lebih sedekad untuk cecah usia seperti Rakisha mungkin.

Scene pertama merupakan tempa yang aku biasa tempuh. Sebuah tren. dan melalui pengalaman sendiri jugak tren adalah tempat yang mudah untuk cuci mata. Ahem. Oke, baiklah. Aku bersalah.

Sudah agak berusia, Rakisha adalah seorang pengurus aku kira (kerana ada orang yang diuruskannya). Dan seperti gadis-gadis bujang yang bekerja di ibu kta, Rakisha di dalam Kougar turut hadapi tekanan darioada ibunya yang mahu dia berkahwin segera.

Bagaimana rasanya sudah punya kekasih hati tetapi tidak diterima ibu? Bagaimana pula rasanya rebound dan 'keluar mulut buaya, masuk mulut naga'?

Tahniah, Shaz Johar. Kouga sangat menarik perhatian saya. Dan terima kasih memberi idea bagaimana nak menangani situasi kalau terperangkap di antara hak dan perjuangan diri sendiri.

Isu yang ditampilkan dalam Kougar aku kira adalah sebuah isu yang tidak pernah padam. Siapa tidak risau bila masih lagi tidak ketemu jodoh. Tetapi kadang-kala jadi risau pula bila sudsh bertemu jodoh. Kedua-dua ini memang menimblkan kesulitan untuk ramai wanita, terutamanya yang sibuk mengejar kerjaya.

Olahannya santai dalam serius. Konflik dengan ibu, konflik dengan hati, dengan hal pejabat, dengan rakan-rakan...apa yang berlaku dalam kehidupan seharian tetapi olahan dalam Kougar buatkan ia jadi menarik untuk diikuti.

Dalam gelak dan cuak, Shaz Johar beri peringatan

' Aku pelik tengok dia sebenarnya. Pakai tudung dengan baju lengan pendek dan seluar legging. Motif?'

Bersahaja tapi kena tepat.

Watak kawan baik Rakisha memang terdapat di mana-mana. Kasihan sebenarnya tetapi itulah realiti rumahtangga. Lebih-lebih lag sekarang ini.

Di dalam Kougar kita jenguk sedikit tentang apa yang bersarang dalam fikiran andartu, fungsi Facebook dan effective physical and virtual stalking.

Karya ini memang menghiburkan. Buatkan aku takut sedikit pastinya (kerana Rakisha sedang lalui apa yang aku sedang lalui). Kepada yang sudah membeli, penamatnya sangat comel. Aku suka.

5 comments:

Calvin Foon said...

what is the male equivalent of Cougar?

Unknown said...

i should be asking that, calvin. not you. but i think hamsap suits the best. hiks.

jejaka anggun said...

thanx...

Cahatomic said...

banyak juga typo entri ni ucu. hehe. but small small one. still faham.

cam best je ni. kau beli kat PBAKL eh?

pinjamm.

Unknown said...

shaz johar: it's a pleasure to read your book
cahatomic: eh bukan ko pegi beli ke itu hari?