Sunday, July 31, 2011

Perihal Ide

Salah seorang penulis kegemaran aku adalah Roald Dahl (bahan bacaan aku terhad). Beliau seorang RAF fighter dan mungkin lebih dikenali ramai melalui Matilda. Matilda kisah seorang anak kecil yang mampu menggerakkan barang-barang melalui pandangan. Hebat kan?

Beliau juga penulis buku Chalie and the Chocolate Factory serta The Luncheon (atau Lamb to the Slaughter). Soalnya, bagaimana dia dapat idea sebegitu?

Aku paling suka tulisan Big Friendly Giant (The BFG) beliau. Buku itulah yan menyebabkan aku jatuh cinta pada Dahl, pada usia lebih kurang 23 tahun. Sejak itu, aku sering buru buku dia (kalau dapat koleksi buku mamat ni sbg hadiah bes juga ehem).

Arthur Conan Doyle, penulis Sherlock Holmes. Aku terpesona macam mana dia boleh tulis misteri-misteri penyiasat itu yang pelbagai. Maksud aku yang di dalam buku, bukan di layar perak.

Bagaimana mahu dapat ide sehebat mereka? Jeleslah jeles. Mereka ini ada bela toyol untuk dpt idea ke? Adakah ini bermakna aku perlu puja idea?

Oke. Ini sudah jadi ckp orang gila.


Sent from my iPad

No comments: