Tuesday, July 05, 2011

semua orang berhak ada perasaan. semua orang berhak terasa. dan semua orang juga berhak berasa emosi. aku juga berhak berasa sensitif.

peraturan no 1 yang aku ingat, yang diajar oleh saudara-saudara lelaki aku; kalau sensitif, jangan ngada-ngada nak bergurau lebih-lebih dgn org. nanti kalau kena pada diri sendiri, menangis.

jadi, kalau aku tak nak kena buli sampai menangis, lebih baik aku jangan mula usik saudara-saudara aku. nak mengadu dekat mak abah? gila kau.

senang kan? kalau tak nak terasa, jangan buat kat orang. nanti kalau orang balas, kita yang makan hati. nanti kita yang terjerit-jerit. waktu itu nak pindahkan kesalahan pada orang lain? terlambat dah weih.

jarang orang nak ingat bila dia dah cakap 'i don't need anyone else' (juga peringatan pada penulis). bila itu dah terlepas, dan orang balas balik dengan tak pedulikan kita dan boleh pulak ulang balik kata-kata tu, tolonglah don't act like a victim. macam itu semua kita tak tempah sendiri.

you know, orang sebenarnya tak berapa nak kisah sangat pasal kita. serius. semua orang ada hidup masing-masing. jadi, bila kita dah buang orang, jangan dok harap sangatlah dia dengan senang hati lalalala nak sedekah masa kat kita. dia pun ada life dia sendiri (which is in no way am i trying to imply that anyone has no life whatsoever).  simpati dia bukan percuma. ada bayaran.

tak perlu jadi hipokrit. selagi seseorang masih boleh beri kepentingan pada kita, selagi itulah kita akan jadi kawan dia. dan tolonglah tak perlu susah-susah reka cerita.

sekarang aku taulah, yang gila dan delusional itu sebenarnya bukan orang lain.

No comments: