Wednesday, August 24, 2011

Perihal Gambar Diculik Orang

Hati kalau dicuri, susah nak pulangkan kembali. Kalau pulangkan kembali pun, mungkin sudah berbirat.

Baik, itu bukan fokus kita pada hari ini.

Hari ini, saya nak jadi Auntie Ruth(less) bukan Aunt Agony. Mari lihat permasalahan hari ini.

Auntie Ruth,
Saya ada masalah. Seperti gadis-gadis lain, saya suka tangkap gambar dan upload di Facebook, blog, Twitter, Tumblr, Google+, Myspace, Friendster dan...saya lupalah. Saya pasti ada lagi.

Orang ramai kata saya comel, saya pun rasa saya comel. Setiap kali saya upload gambar saya, pasti ramai yang akan Like, Repost atau komen gambar saya. Bukan itu sahaja, saya dapat tahu yang gambar saya banyak dimuat turun oleh orang lain lalu disalahgunakan. Mereka telah menggunakan gambar saya untuk diletakkan di profil. Auntie Ruth, tolonglah saya.

Jawapan:
Penyelesaian dia mudah sahaja. Auntie Ruth cadangkan awak bawak-bawaklah tengok Criminal minds, contohnya. Sebenarnya tak kisahlah cerita apa pun yang penting awak tengok sikit cerita-cerita atau berita berkaitan jenayah siber ni.

Lagi satu, awak  lupa. Mereka bukan saja mungkin muat turun gambar anda untuk gambar profil. Mungkin juga  mereka buat modal untuk 'sabun di bilik mandi'.

Auntie harap jawapan Auntie memuaskan kati anda.

5 comments:

bujal X said...

saya suka gambar saya diculik orang~saya rasa dihargai~keh keh~~

Unknown said...

bujal X: haruslah kene fokus pada perkara yang bagus juga kan?

NSMY said...

sampai skang tak faham maksud 'sabun dibilik mandi' itu.. hmm.. ke mmg xpatut difahami?

cek chun said...

sebab tu tak camwhore kat blog.
takut kena disabunkan.
maklumlah..
lawa bangat.

Unknown said...

ida: urm nnt bincanglah
cek chun: kita camwhore tempat lain je hak hak