Tuesday, August 30, 2011

Perihal Kucing dan Raya

Di rumah emak ada seekor kucing bernama Min. Dia sgt comel, selain daripada berbulu karpet. Mula-mula aku sampai sini, dia perhati tak sudah-sudah. Maklumlah, belum biasa lagi.

Sehari, dia rajin duduk di tepi tengok aku buat kerja. Hari kedua, dia kembali duduk di atas peti sejuk. Itu memang kediaman dia. Tak boleh nak buat apa dah.

Sehari sebelum raya, aku gatal buat chocolate dengan cornflakes. Saja, bukan nak sangat pun. Har har. Dalam proses menghancurkan cornflakes, aku telah menekan plastik sampai pecah bungkusan cornflakes sedikit. Bertaburlah sikit cornflakes atas lantai. Min yang tadi duduk atas peti ais (peti ais kami rendah sahaja), melompat turun ke lantai nak terkam cornflakes.

Ye, kucing ini suka makan benda yang rangup-rangup. Kalau kami makan kerepek atau rempeyek lepas buka, mulalah dia buat muka Pussycat Dolls eh I mean Puss In Boots mintak sikit.

Aku pun biarkan dulu cornflakes di lantai sbb takut coklat beku dalam periuk. Harus kene panaskan lagi sekali. Akak malas u'olls. Min makan sekepin cornflakes kemudian lari ke luar. Tak sedap la tu. Asal sihat je tamau. Pfbt.

Aku pun berlari-lari nak siapkan kuih. Masa tu Min dah pegi mana tah. Lama juga aku nak siapkan kuih tu maklumlah akak jarang buat kuih u'olls.

Lps aku habiskan kuih tu dan sejukkan, aku pergi dapur balik nak bersihkan kesan sepah aku tadi. Boleh pula aku lupa cornflakes yang beberapa keping kat lantai tu, leka basuh pinggan, rendam periuk and whatnot.

Dah habis kemas barang dalam sinki, bila pandang ke lantai, bersih. Ni mesti budak Min ni yang perabih. Tadi sombong, nak kerepek je. Sekali licin.

Tapi tak boleh bagi selalu. Gila. Gaji aku bukan 400 pound satu minggu.


Sent from my iPad

2 comments:

attholib said...

Kucing yang unik.. huhu

Unknown said...

ngengada sbnrnya