Saturday, August 27, 2011

Perihal Tidak Sensitif Di Pasar Ramadhan

Beberapa tahun yang lalu, aku bekerja di tengah bandar KL. Salah seorang daripada rakan sekerja aku cakap kat aku:

'Jahilnya. Mestilah kita tak pergi month end dekat disko.' dia maksudkan majikan kami yang bukan beragama Islam.

Wow. Dia tak salah (majikan itu) sebab mungkin dia tak tahu. Tetapi yang mengeluarkan perkataan itu, bagaimana pula?

Sekarang ini, timbul pula soal orang berpakaian tidak sopan dan makan di bazaar ramadhan. Ia ditimbulkan oleh penganut agama Islam. Iye, aku tau, 54 tahun merdeka maka sepatutnya orang patut lebih sensitif. Tetapi mengapa mesti marah-marah?

Kenapa kita mesti expect orang hormat kita berpuasa lebih-lebih lagi yang bukan Muslim (alhamdulillah, sangat ramai kawan-kawan saya yang menghormati bulan Ramadhan sedangkan ia tidak wajib bagi mereka)? Aku kurang faham sebenarnya mengapa kita mesti memberatkan soal itu pada mereka. Tak perlu pun. Kalau mereka nak hormati bulan Ramadhan, bagus tetapi aku selalu ckp, kalau rasa nak minum depan aku, takpe. InsyaAllah aku boleh tahan lagi.

Kadang-kadang aku rasa kita ni expect banyak sangat daripada orang lain. Kita bising-bising orang tah hormat Ramadhan, pernah tak kita terfikir akan Lent? Atau pernahkah kita ambil tahu tentang agama lain?

P/S: kawan aku pernah diajak berkali-kali pergi lunch masa dia puasa masa kat luar negara. Takde pulak minah tu mengamuk. Kita ni dah cukup bertuah, tahu?


Sent from my iPad

3 comments:

yusuf mujahidin ™ said...

dont blame yourself. blame others

Abang Zam said...

hey saya suka baca belog awak & saya sudah baca entri yg 2 tahun lepas

entri english sungguh kurang beransang

nice

Unknown said...

@yusuf mujahidin: eh! prinsip kita sama sebenarnya
@Abang Zam: gulp. baca dua thn lps punya entri. gulp. anyways, terima kasih.