Wednesday, August 03, 2011

Perihal Memori Ramadhan (2)

Ini kisah lebih kurang sepuluh tahun dulu. Waktu itu, buka puasa dalam bulik je dengan kawan-kawan. Tah, kenapa tak buka kat tempat yang lagi luas pun tak tahuh. Malas nak berjalan mungkin. Entah, dah lama sangat.

Waktu itu, hostel sebelah masjid je. Oke bila teringat, malu juga ni tak pegi buka kat masjid terus. Cis. Anyways, mudahla, tak perlu pasang telinga dgn gigih pun boleh dengar azan.

Bukan macam kat rumah, buka di hostel cuma perlu tatang sebuah pinggan dan bawa diri ke kawasan berbuka. Mudah sangat-sangat. Tetapi biasalah, bkn macam dekat rumah, perlu menyibukkan diri dengan susun makanan, berebut ambik pinggan, berebut amik air tuang dalam cawan. Memang sengsara juga nak tunggu buka puasa.

Jadi, untuk membuang masa, aku lun mengadap word game dekat yahoo. Ala macam Scrabble lah. Maka, aku pun mainlah, dengan tunggu opponent semua. Dah set table, macam biasalah invite pemain. Yang bencinya, main game ni memang resminya kene tunggu orang. Lemah betul tapi nak buat macam mana.

Jadi tunggulah. Nak dekat buka tu, ada pulak orang US masuk table. Kalau ikut ID, bukan orang-orang yang berpuasa. Tapi takpe, itu tak penting.

Beberapa minit main, dah mula dengar orang nak azan. Apa lagi, terus terjun ke tenpat duduk. Game aku biarkan.

Kalau buka ramai-ramai ni, patut bole siap makan dalam 10 minit tapi siap dalam masa 20 minit. Bila aku teringat aku tgh main scrabble, aku tgk opponents aku dok terhelo-helo dah dekat 20 minit.

Kesian. Saya tidak sengajalah.


Sent from my iPad

No comments: